FrågaKÖPRÄTTÖvrigt20/09/2009

Hur går jag vidare när jag som säljare inte får betalt?

jag har sålt en bil som jag inte har fått betalt för, trots att ett avtal mellan mig och köparen har undertecknats där det står köpedatum, betalningsdatum och att om full betalning ej kan ske på sagda datum ska en avbetalning påbörjas, men såhar inte skett, hur går jag vidare med det här?

Lawline svarar

Hej! Vad bra att du fått detta skriftligt! I och med att det träffats ett avtal er emellan, så är köparen förpliktad att fullfölja vad som står i avtalsvillkoren. För att gå vidare med detta kan du vända dig till Kronofogdemyndigheten där du kan ansöka om betalningsföreläggande mot köparen. Alternativt kan du ansöka om stämning till tingsrätt, men vänd dig i första hand till Kronofogden. Det som händer här är att du yrkar om fastställande av ett rättsförhållandes existens eller icke-existens. Svaranden (som köparen kommer att kallas) kommer att få svara på din ansökan och kan antingen bestrida eller medge den. Ifall att ditt käromål/ansökan bestrids, så fungerar det avtal du har i din besittning som bevisning för att rättsförhållandet existerar. Så var mycket rädd om avtalet! Efter att domstolen/kronofogden fastställt rättsförhållandet, kan du begära verkställighet av skulden, vilket innebär att ärendet går vidare till Kronfogdens indrivningsenhet. Därigenom får du sedan ut dina pengar genom att de är berättigade till att mäta ut tillgångar och lön av köparen för att ifrågavarande skall tvingas betala din fordran. Gå in http://www.domstol.se/templates/DV_InfoPage____799.aspx för att ansöka om stämning till tingsrätt, eller http://www.kronofogden.se/blanketterbroschyrer/blanketterochbroschyrer/allablanketter.4.19b9f599116a9e8ef36800027715.html för att ansöka om betalningsföreläggande. Vill du läsa mer om hur en stämning går till, klicka https://lagen.nu/1942:740 och leta upp 13 kap. Vill du läsa mer om hur betalningsföreläggande går till, klicka https://lagen.nu/1990:746 Vänligen
Lawline Rådgivare