FrågaKÖPRÄTTÖvrigt02/08/2009

Rätt att återfå köpeskilling om säljaren går i konkurs?

Hejsan!! Jag undrar över en sak ang. ett internet köp. Förra hösten så köpte jag en dator via ett internetbolag och betalade i förskott så att allt ekonomiskt var klart. Innan jag fick min dator levererad så gick bolaget i konkurs. Min fråga nu är har jag någon som helst rätt att kräva mina pengar tillbaka då jag ej fick min dator eller något sådant?? den kostade sammanlagt med frakt och sådant ca 4200 kr. har läst lite juridik och då förstått det så som att om man köper/beställer en vara och betalar den och den ej är i det skick som köparen/säljaren kommit överens om eller ej blir levererad så har man rätt till att få tillbaka pengar eller få en vara som är likvärdig med den man köpt

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Då du har betalat men inte mottagit varan har du en fordran på företaget, eller numera på konkursboet. Under förutsättning att du köpt datorn i egenskap av konsument är konsumentköplagen tillämplig på köpet. Enligt 49 § gäller köpet mot säljarens borgenärer direkt i och med avtalet. Problem uppstår dock om avtalet rör en dator av viss modell och inte ett visst, specifikt exemplar av modellen (som oftast är fallet vid en order som din). Då gäller köpet mot andra säljarens borgenärer först när datorn avskiljts eller märkts, alternativt om anteckning om varan gjorts i en bokföringshandling eller på något annat sätt så att det framgår att det specifika exemplaret är avsett för dig. Om du köpt datorn i egenskap av näringsidkare gäller istället köplagen. Då gäller köpet mot säljarens borgenärer först när varan avlämnats. Det spelar då ingen roll köpet avser en specifik vara eller ej. Detta innebär att din fordran på konkursboet med största sannolikhet är en oprioriterad fordran som betalas först om det finns pengar kvar i boet efter att fordringar med förmånsrätt enligt förmånsrättslagen har betalats. Konsumentköplagen hittar du https://lagen.nu/1990:932. Köplagen hittar du https://lagen.nu/1990:931. Förmånsrättslagen hittar du https://lagen.nu/1970:979. Med vänliga hälsningar
Kristina LjungströmRådgivare