FrågaKÖPRÄTTÖvrigt28/07/2009

Konsumenträtt och öppet köp

Hej! Köpt en vara i hästbutik, för att prova om den passade hästen. Så visade sig ej vara fallet, vilket jag omgående meddelade butiksinnehavaren. De kunde ordna en liknande vara i större stl, men till 40% dyrare pris. Inget som framkom vid köpet, fanns den inte större till samma pris kunde de ju sagt det eftersom han visste det då jag kontaktade dem dagen efter. Så jag var tvungen att ta ett tillgodo o beställa den dyrare varan då jag inget annat behöver. Detta då jag inte särskilt krävt öppet köp. Men borde man inte talat om att inte varan fanns större när man visste det och då jag uttryckte att jag var lite tveksam om varan passade? Nåväl, finns flera butiker på orten att handla i framöver, som inte har denna tråkiga inställning till sina kunder. Mvh

Lawline svarar

Hej, När man köper en vara i en butik är säljaren inte tvungen att erbjuda ett öppet köp på varan enligt konsumentköplagen. Det är därför helt okej att erbjuda ett tillgodokvitto för en returnerad vara. Säljaren är inte heller ålagd någon informationsplikt, dvs. denne är inte tvungen att upplysa dig om vilka storlekar det finns av just den varan du vill ha. Med andra ord bör man möjligen avstå från ett köp om man inte är säker på att varan passar och ett öppet köp inte erbjuds. Det är det som du och säljaren avtalar muntligen eller skriftligen vid köpet som gäller så länge det inte är till nackdel för dig som i jämförelse med den rätt som konsumentköpslagen ger dig se https://lagen.nu/1990:932#R1. Som du själv säger får man helt enkelt utöva sin konsumentkraft genom att avstå att handla i de butiker som inte erbjuder öppet köp. Med vänlig hälsning
Natalie LindgrenRådgivare