FrågaKÖPRÄTTÖvrigt22/08/2009

Hundförsäljning

vad har man för skyldigheter när man säljer en hund som är ca. 1 år gammal, och vad gäller för mig som tidigare ägare om hunden omhänder tas från den nya ägaren?

Lawline svarar

Hej, Du bör vidta en del åtgärder när du säljer din hund. Hunden bör ha ett aktuellt veterinärintyg med sig som visar att hunden är frisk vid försäljningen, samt som kan påtala eventuella komplikationer som hunden lider av så att köparen är medveten om hundens fysiska status vid försäljningen. Du som före detta ägare ansvarar nämligen för så kallade dolda fel. Det är t.ex. sjukdomar eller komplikationer som inte visar sig förrän efter försäljningen. Genom att skicka med ett veterinärintyg är hundens hälsa kontrollerad vid försäljningen vilket kan vara av vikt vid en eventuell tvist i framtiden. Upprätta även ett köpeavtal där ni tydligt anger pris, leveranstid och övriga överenskommelser för köpet. Glöm inte heller att göra en ägarändring hos Jordbruksverket så att den nya ägaren står som ansvarig för hunden. När hunden väl är såld är inte du längre ansvarig för dess skötsel eller uppförande. Om hunden skulle bli omhändertagen faller det på den nya ägarens ansvar. Om du dock redan nu misstänker att hunden kan komma att bli omhändertagen efter försäljningen, skulle jag råda dig att hitta en mer lämplig köpare till din hund. Du kan dock välja att skriva in i köpekontraktet att du vill bli kontaktad om hunden skall säljas vidare så att du har en möjlighet att köpa tillbaka hunden. På så sätt har du kontroll över att den hamnar i ett bra hem om den aktuella köparen inte vill, eller har möjlighet att ta hand om hunden längre. Lycka till!
Emma NordinRådgivare