FrågaKÖPRÄTTÖvrigt07/09/2009

Retur enligt distans- och hemförsäljningslagen

Har jag rätt att kräva en förbetald returblankett vid reklamation vid näthandel. Kan jag kräva att säljaren återbetalar pengarna för varan innan jag skickar tillbaka den. Det är väl distansköplagen som gäller och vad säger den. jag hittar inte ngt om tillvägagångssätt vi näthandelsreklamation. Säljaren hävdar att jag måste betala returfrakten själv och skicka varan innan jag får tillbaka pengarna. Han säger att all näthandel fungerar så. Men alla företag på nätet jag handlat av tidigare har tillhandahållit en förbetald returblankett.

Lawline svarar

Hej, Utifrån distans- och hemförsäljningslagen kan man sluta sig till att det är köparen som skall står för frakten vid retur av en vara. Se 2 kap. 13 § https://lagen.nu/2005:59#K2R6 . I de fall då en förbetald returblanket bifogats torde det röra sig om goodwill från säljarens sida eller något i förväg avtalat. Vad avser tidpunkten för återbetalning så gäller enligt distans- och hemförsäljningslagen att näringsidkaren (säljaren) har rätt att kräva varan i retur innan några pengar utbetalas. Se 2 kap. 14 § https://lagen.nu/2005:59#K2R6 . Pengarna skall dock utbetalas snarast efter det att näringsidkaren mottagit varan och då senast inom 30 dagar. Vänliga hälsningar
Erik OsmarkRådgivare