FrågaKÖPRÄTTÖvrigt05/09/2009

Köparen vägrar göra sista delbetalningen

Hej, Jag har en fråga angående kontraktsbrott,jag har sålt en valp till en persson och enligt kontraktet som vi båda har skrivit under på,så ska stamtavlan för valpen skickas när sista delbetalningen är gjord. Men hon vägrar,och hon svarar inte på mina mail. vad kan jag göra???

Lawline svarar

Jag tolkar din fråga som att problemet är att köparen vägrar genomföra den sista delbetalningen? Vänd dig till kronofogden men en ansökan om betalningsföreläggande. De kommer då kontakta köparen med en uppmaning att betala. Om hon vägrar eller bestrider att du har en giltig fordran kommer kronofogden att skicka ärendet vidare till tingsrätten. Men ett betalningsföreläggande har ofta en ganska stark effekt på trilskande motparter. Blanketten för detta hittar du http://kronofogden.se/download/18.3a7aab801183dd6bfd3800020132/901209.pdf
Lawline RådgivareRådgivare