FrågaKÖPRÄTTÖvrigt05/09/2009

Häva köp pga dolt fel, säljaren tar ej tillbaka varan

Hej. Min familj har köpt en valp privat, som nu visar sig ha ett dolt fel. Vi har papper på av säljaren att de har dolt fel försäkring men de vägrar ta tillbaks valpen. Vad gör vi?

Lawline svarar

Om ni vill häva köpet och lämna tillbaka valpen kan ni stämma säljaren vid tingsrätten och kräva att att han/hon fullgör sina åligganden enligt avtalet. Om ni istället vill ha avdrag på priset så har ni ju i realiteten en fordran mot säljaren. Då kan det vara bättre att vända sig till kronofogden med en ansökan om betalningsföreläggande. Om säljaren mot förmodan bestrider fordran går ärendet även här vidare till tingsrätten. Men förhoppningsvis räcker det med kronofogden. Lättast är nog att börja med att skriva ihop en kort stämningsansökan, väldigt enkel där ni anger vad som hänt och varför ni enligt er mening har rätt att häva köpet. Adressera ansökan till tingsrätten i säljarens hemort men skicka den inte än. Bifoga den i ett brev till säljaren där ni kräver att få häva köpet och meddelar att ni annars inte ser någon annan utväg än att ta ärendet vidare till tingsrätten. Det borde hjälpa. Lycka till Mvh
Lawline RådgivareRådgivare