FrågaKÖPRÄTTÖvrigt30/09/2009

Bestrida faktura p.g.a. överdebitering

Under besök hos en golvläggare uppger denne att timpriset är 390kr. Vi avtalar muntligt om ett jobb som utförs tre veckor senare. När jag får fakturan har timpriset höjts till 494kr/tim? Hur bestrider jag denna faktura?

Lawline svarar

Principiellt gäller att avtal skall hållas, så också muntliga avtal. Vad gäller överenskommelser om priset på en vara eller tjänst gäller att den som påstår att ett visst pris avtalats har bevisbördan för detta. Om du är konsument och inget bestämt pris avtalats med näringsidkaren skall du betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt (36 § konsumenttjänstlagen). Näringsidkaren har emellertid rätt att överskrida priset med 15 % om endast ett ungefärligt pris avtalats. Denne har också rätt till pristillägg för eventuellt tilläggsarbete enligt 8 § konsumenttjänstlagen, eller om tjänsten fördyrats p.g.a. omständigheter som är att hänföra till konsumenten och näringsidkaren inte bort förutsätta då avtalet ingicks (38 § konsumenttjänstlagen). Konsumenttjänstlagens bestämmelser hittar du https://lagen.nu/1985:716 Anser du dig kunna styrka att ni avtalat ett annat pris, så kan du bestrida fakturan och ett eventuellt inkassokrav. Din motpart kan ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten. Detta förutsätter att fakturan har förfallit till betalning. Om du bestrider kravet, får Kronofogdemyndigheten inte utfärda ett betalningsföreläggande mot dig. Din motpart kan då kan välja att ansöka om stämning mot dig i tingsrätten på orten där du bor. Om du fortsätter att bestrida dennes krav, kommer tvisten att tas upp i rätten. Oavsett utgången i målet, ådrar du dig inte någon betalningsanmärkning, men du bör vara medveten om att du riskerar att behöva betala din motparts rättegångskostnader (samt dennes fakturakrav) om du förlorar. Preskriptionstiden för en fordran är i normalfallet tio år (2 § 1 st. preskriptionslagen). Fordringar mot en konsument är dock endast tre år (2 § 1 st. preskriptionslagen). Preskriptionslagen hittar du https://lagen.nu/1981:130. Med vänliga hälsningar
Linus JonsonRådgivare