Äganderätt - bostad vid skilsmässa

Hej, jag och min fru har ansökt om skilsmässa, där jag har köpt en lägenhet och flyttat ut från huset. För att inte påverka barnens vardag har vi valt att ha kvar huset ett tag till där frugan kommer att bo kvar ett tag framöver, på obestämd tid. Det kan vara allt mellan 6-12 månader, dvs tills vi har fått en vardag på varsina håll och barnen har vant sig till omständigheterna.

Fråga 1; finns det en risk att ägandeskapet går till henne automatiskt efter en tid, fastän vi äger 50% vardera av huset ?

Fråga 2; finns det en risk att hon kan vägra sälja huset, när jag vill ?

Tackar på förhand,

MVH

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Fråga 1

Det finns ingen möjlighet att äganderätten automatiskt går över till din fru. När ett äktenskap upphör ska en bodelning göras och det är först vid detta tillfälle som förändring i ägandet kommer att ske (9 kap 1 § äktenskapsbalken).

Fråga 2

Motsätter sig din fru att sälja huset kan ni komma överens om i bodelningen att hon istället ska köpa ut dig. Är detta inte möjligt och hon fortfarande motsätter sig försäljningen kan du vända dig till Tingsrätten med en ansökan om bodelningsförrättare (9 kap 7 § äktenskapsbalken). Denna person har då behörighet att fatta ett beslut i hur bodelningen ska se ut. Är det så att ni har gjort en bodelning och att ni där har valt att behålla 50 % av bostaden var kan du, om hon motsätter sig försäljning, vända dig till Tingsrätten med en begäran om tvångsförsäljning (6 § samäganderättslagen).

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jennifer VestinRådgivare