FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess31/10/2017

Allmänna handlingar rekryteringsbolag åt myndighet?

Scenariot är att Kommunen använder en rekryteringsföretag för att lösa en rekrytering där det i avtalet mellan kommun och rekryteringsföretaget står uttryckligen att kandidaters personuppgifter ska behandlas konfidentiellt/med sekretess samt att ansökningarna inte går till kommunen utan till rekryteringsföretaget samt och att rekryteringsföretaget sedan väljer ut lämpliga kandidater och skickar fram till kommunen.

Om kommunen får en begäran om allmän handling på meritförteckningar på ansökande - måste rekryteringsföretaget lämna ifrån sig dessa då?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rekryteringsbolaget omfattas inte av Offentlighet och sekretesslagen, men när det gäller jobbansökningar kan dessa begäras ut hos myndigheten trots att de som sökt jobb skickat detta direkt till rekryteringskonsulten. Dessa jobbansökningar betecknas i sådant fall som inkomna och förvarade hos myndighet, varpå de är allmänna handlingar och kan begäras ut (se RÅ 1989 ref. 29 och RÅ 1996 ref. 25). Rör det sig däremot om en inledande urvalsprocess före det egentliga anställningsförfarandet (vilket det kan tänkas göra i detta fall) anses handlingarna inte förvarade hos myndigheten och dessa är då inte allmänna handlingar. Efter att företaget däremot valt ut kandidater som presenteras för myndigheten blir kandidaternas intresseanmälningar allmänna handlingar, medan de övrigas intresseanmälningar inte blir det.

Sammanfattningsvis blir med andra ord handlingarna ej allmänna förrän kandidaterna presenterats för myndigheten utifall det rör sig om en urvalsprocess, vilket jag tolkar det som att det gör i detta fall.

Amanda Strömblad LarssonRådgivare