FrågaKÖPRÄTTÖvrigt09/05/2015

Ångerrätt då varas skick ej överensstämmer med vad som avtalats

Hej,

Skickade nedanstående fråga till er och fick svaret att ni inte besvarar skoluppgifter. Det rör sig inte om en skoluppgift, utan om diskussioner på SweClockers (forum för datorentusiaster). Då denna frågeställning dykt upp i ett flertal trådar i konsumenträttsdelen av forumet på senare tid vore det intressant att få ett klargörande.

"Låt oss anta att en kund köper en vara på distans och den levereras trasig (alternativt går sönder under de första 14 dagarna). Felet är inte orsakat av kunden. Kan kunden då utnyttja ångerrätten? Flera jag diskuterat med säger att man inte kan använda ångerrätten om varan är trasig, utan att det då är en vanlig reklamation som gäller istället. För mig låter det dock främmande att kunden skulle förlora sin lagstadgade ångerrätt p.g.a. ett fel han inte är ansvarig för."

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

Något egentligt hinder mot att utöva ångerrätt föreligger mycket riktigt inte enkom för att varans skick ej överensstämmer med vad som avtalats vid den tidpunkt då ångerrätten utövas. Detta gäller numera oberoende av vem som orsakat försämringen eftersom konsumenten enligt lagtextens ändrade lydelse istället för att nekas ångerrätt skall ersätta den värdeminskning vederbörande orsakat (jfr 2 kap. 15 § lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler).

Av störst betydelse är följaktligen fortfarande vad som kan bevisas ifråga om varans skick vid avlämnandet samt vem bevisbördan åligger. Avseende det sistnämnda har allmänna reklamationsnämnden tidigare uttalat att det åligger säljaren visa att konsumenten orsakat försämringen av skicket. Huruvida så fortfarande är fallet (efter det att lagtexten ändrades) är något oklart i avsaknad av uttryckliga bestämmelser därom. Det synes dock troligt att de grundläggande konsumenthänsyn som motiverat lagstiftningen alltjämt gör sig gällande, i synnerhet med beaktande av konsumentköplagens regler på området (felet presumeras vid reklamation under de sex första månaderna efter köpet vara ursprungligt), varför bevisbördan i berört hänseende även framledes bör åligga säljaren.

Önskar du fördjupa dig ytterligare i ångerrätten eller ange ett än tyngre vägande bevis finns lagens förarbeten att läsa här (se i synnerhet s. 50 ff.) och en kortare sammanställning av praxis på området här.

Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler finner du här och konsumentköplagen finner du här.

Vänligen,

Gustaf WiklundRådgivare