Anställningsavtal genom konkludent handlande?

Hej, jag behöver verkligen hjälp med en sak och jag hoppas verkligen att ni kan hjälpa mig med detta.

För ett tag sen så hoppade jag in och jobbade på ett sjukhus och satt som vak under natten mellan 3-4 april 2014, men har fortfarande inte fått någon ersättning. Jag har pratat med chefen på avdelningen men hon vill inte betala ut några pengar till mig för att jag inte står som anställd hos dem, men en av deras timvikarier ringde in mig en timme innan jag skulle vara där så jag hann aldrig fixa med några papper den kvällen.

Hur ska jag gå till väga? Tänker inte jobba gratis för dem!

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det finns inga formkrav som gäller för anställningsavtal. Två avtalsparter kan därför ingå ett anställningsavtal såväl skriftligt som muntligt, men även genom s.k. konkludent handlande. Ett grundläggande krav för alla typer av avtal är dock att avtalsparterna är behöriga att ingå avtal.

I detta fall har timvikarien troligtvis ingen behörighet att låta dig inträda i hennes ställe för den aktuella tjänsten, vilket innebär att avtalet egentligen inte skulle vara giltigt och arbetsgivaren inte skulle ha någon skyldighet att ersätta dig för den aktuella perioden.

Avtal kan dock som sagt ingås genom konkludent handlande. Du har börjat arbeta på arbetsplatsen och genomfört arbetsuppgifter som har varit till gagn för arbetsgivaren. Arbetsgivaren har förhållit sig passiv till detta och alltså betett sig som om det existerade ett giltigt avtal mellan er. Detta skulle kunna utgöra ett avtal som alltså har uppstått genom konkludent handlande.

Jag kan naturligtvis inte säga hur en domstol skulle bedöma detta fall, men med hänsyn till den information du har gett så tror jag att du skulle ha goda chanser till att få ut din ersättning genom att hänvisa till det konkludenta avtal som har uppstått.

Jag hoppas att detta har besvarat din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare