Är det brottsligt att försöka kyssa någon?

Hej, Jag undrar över sexuella övergrepp/utnyttjande. Jag upplevde en situation på en fest där jag pratade med en tjej en bra stund och hon sa att hon gillade mig osv. Efter ett tag ville jag se om hon ville kyssas så jag närmade mig henne. Hon drog dock bort sitt huvud, vilket jag givetvis respekterade och så var det inget mer med det. Jag försökte inte igen. Jag undrar om det ändå kan vara något övergrepp eftersom det fanns alkohol med i bilden? Båda var rätt berusade. Som sagt kunde hon dock framföra sin vilja om att inte bli kysst. Är detta något brottsligt?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Det du beskriver i din fråga tolkar jag inte som något brottsligt.

Paragraferna i lagen som berör sexbrott handlar om samlag eller handling som är jämförbar med samlag, eller i vissa fall sexuella handlingar (se kap. 6 i brottsbalken). Det som skulle kunna vara aktuellt är sexuellt ofredande (se brottsbalkens 6 kap. 10 §) eller ofredande (se brottsbalkens 4 kap. 7 §). Men eftersom du inte genomförde kyssen och du heller inte försökte kyssa tjejen flera gånger så bedömer jag det som tveksamt. Det man eventuellt skulle kunna säga är att du gjort sig skyldig till försök till någon av dessa brott. Men varken sexuellt ofredande eller ofredande är straffbart som försök - alltså inte brottsligt eller straffbart.

Alkoholen i sig förändrar inte om ett beteende är brottsligt eller inte, det du kanske tänker på är om du skulle ha utnyttjat hennes berusning. I det här fallet skulle bedömningen vara densamma oavsett om ni varit nyktra vid tillfället.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Rebecca AxelssonRådgivare