Är det brottsligt att hota att sprida nakenbilder?

Hej! Jag är i en process avseende skilsmässa. Mannen hotar nu med att skicka intima bilder o filmer ( naket o sexuellt) till människor i min omgivning, familj, släkt, kompanjon/anställda, många affärsrelationer. Detta givetvis för att skada mig. Verkställer han detta kommer det att få förödande konsekvenser för mig...privat och i arbetslivet. Är det en brottslig handling?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Är det brottsligt att sprida nakenbilder och videos?

Jag vill först konstatera att det är brottsligt att sprida nakenbilder och videos, detta räknas som olaga integritetsintrång (4 kap. 6 c § Brottsbalken). Detta betyder att om mannen sprider dessa bilder och videos kan han dömas för brottet och således få betala böter eller dömas för fängelse i högst två år.

Är det brottsligt att hota om att sprida nakenbilder och videos?

Men frågan är nu om det är olagligt att hota om att skicka dessa bilder och videor? Här blir brottet olaga hot relevant, som kan leda till böter eller fängelse i två år (4 kap. 5 § Brottsbalken). Brottet olaga hot innebär att någon hotar någon annan med brottslig gärning på ett sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig rädsla för egen eller annans säkerhet till person, egendom, frihet eller frid.

Ett hot om att sprida en nakenbild bör anses vara olaga hot. Gärningen utgör ett hot om en brottslig gärning eftersom spridandet av nakenbilder är kriminaliserat genom brottet olaga integritetsintrång som nämndes ovan.

För att ett hot ska kunna räknas som ett olaga hot krävs det också att det tas på allvar av den som blir hotad. Det innebär att hotet ska vara så allvarligt att den som hotas kan antas bli rädd på riktigt. Blir inte den som hotas rädd alls, är hotet förmodligen inte brottsligt. Här ska detta förstås som att det inte är något krav på att personen måste ha blivit rädd, utan endast att hotet måste kunna tas på allvar och vara tillräckligt allvarligt för att personen som hotas hade kunnat bli rädd. I din situation nämner du att det kan få förödande konsekvenser vilket gör att det ska anses vara allvarligt ur din synvinkel.

Slutligen är en förutsättning för att hotet ska anses brottsligt att personen som hotar har uppsåt till hotet, att mannen alltså vill hota dig så att du känner rädsla.

Sammanfattning

Både spridande av intima bilder och videos samt att hota kring att sprida detta kan således anses vara brottsligt.

Hoppas detta besvarade din fråga!

Emelie SalehiRådgivare