Är det brottsligt att vara påverkad av narkotika?

Hej jag undrar om man kan bli dömd för att ha rökt marijuana i Christiania och åkt tillbaka till Sverige fortfarande berusad

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Allmänt

Din fråga regleras i narkotikastrafflagen (NSL).

I Sverige är det brottsligt att bruka narkotika men inte att vara påverkad av det (1 § NSL). Om du begår en brottslig gärning i ett land där gärningen betraktas som laglig kan du inte dömas till ansvar enligt svensk lag (2 kap. 2 § andra stycket brottsbalken). Det krävs alltså att gärningen ska vara kriminaliserad inte bara i Sverige utan även på den plats där den begås ( Christiania i ditt fall) för att svensk domstol ska vara behörig att döma dig till olovligt brukande av narkotika.

Sammanfattning

Har du intagit cannabis i kroppen i Christiana och har kvar det i blodet när du är tillbaka i Sverige kan du inte dömas till ansvar.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar

Fatma Nasser AliRådgivare