Är det brottsligt om mitt ex rör vid mig mot min vilja?

hej hade mitt x hos mig o känns som ett övergrepp- Han kramade mig höll fast mig o pussa min hals o mig fast jag sa jag ej ville o sa gång på gång jag ej va intresserad. Sen massa ord om att jag va söt o sexig känns som ett övergrepp stämmer detta? Han försökte även få mig till soffan men jag vägrade o satt på min stol o när jag vaknade satt han på sängen o sa du e söt när du sover o smekte/klappade liksom mitt ben hade täcket på mig. mvh rädd tjej

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att ditt ex rörde vid dig fysiskt mot din vilja, samt sade saker som fick dig att känna obehag. Jag vill nämna att det aldrig är okej för en annan person att beröra dig mot din vilja, men eftersom du skickat in din fråga till Lawline kommer jag att svara på din fråga utifrån vilken typ av brottslig handling ditt ex agerande skulle kunna utgöra. Reglerna om vad som utgör brott genom kränkning av någon annans frid eller integritet finns i Brottsbalken.

Att någon rör vid dig på ett intimt sätt mot din vilja och på ett sätt du inte uppskattar kan utgöra brottet sexuellt ofredande (BrB 6:10 2 st). Fysisk beröring och ord som har en tydligt sexuell karaktär, som är ägnade att kränka någons sexuella integritet faller in under det här brottet. Med sexuell integritet menas din känsla av värde och rätt att behandlas med respekt. Jag förstår det som att du upplevde obehag av ditt ex beteende, och kommentarer samt beröring av det här slaget kan sannolikt anses vara ägnade att kränka din sexuella integritet. Det kan dock krävas att den sexuella anknytningen är starkare till beröringen och orden för att ofredandet ska anses av sexuell karaktär. Exempelvis brukar beröring av intima kroppsdelar eller upprepade och ovälkomna sexuella inviter. Det är svårt för att avgöra i ditt fall hur det ligger till utan att veta mer om vad som hände. Kanske kan hans inviter anses vara tillräckligt upprepade och kränkande, men det är också möjligt att ditt ex beteende saknar tillräckligt sexuell koppling för att det ska röra sig om ett sexuellt ofredande.

Istället kan han ha gjort sig skyldig till brottet ofredande (BrB 4:7). Brottet ofredande begås genom att någon fysiskt antastar dig eller utsätter dig för störande kontakter som är ägnade att störa din frid på ett kännbart sätt. Det kan alltså röra sig om ofredande när ditt ex rör sig inom din personliga zon utan ditt medgivande, särskilt när du visat att hans kontakter inte är välkomna.

För att något brott ska anses vara begått krävs dock att ditt ex haft uppsåt med sitt agerande, det vill säga att han var (eller åtminstone borde ha varit) medveten om att hans närmanden inkräktade på din frid eller din sexuella integritet. Eftersom det här är en före detta partner till dig, och du uttryckt att du inte uppskattade hans agerande, tolkar jag det som att uppsåt kan föreligga. Det är dock en domstol som kommer avgöra om alla krav för brottet är uppfyllda, och då gör de alltid en prövning av omständigheterna i varje enskilt fall.

Jag skulle dock rekommendera dig att göra en polisanmälan, för du ska som sagt aldrig behöva stå ut med att någon rör vid dig mot din vilja. Det är som jag nämnde svårt för mig att göra en bedömning av din situation utan att veta mer, men vänder du dig till polisen kan de avgöra om det rör sig om ett brott, och i sådana fall vilket. När det kommer till den här typen av brott, som sker privat och mellan före detta partners, kan bevisningen dock bli problematisk eftersom det ofta blir ord mot ord om vad som faktiskt hänt. Oavsett kan du göra en anmälan om du vill och se vart det leder.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Natalie AccordRådgivare