Är det ett brott att busringa en restaurang?

Hej! Är det olagligt att busringa till en restaurang och beställa mat som man sen aldrig betalar och kommer och hämtar? Det är nämligen så att någon busringde med dolt nummer till min familjs restaurang och beställde massa mat som de aldrig någonsin kom eller betalade för. Och ifall om det är olagligt, vad kan vi göra nästa gång om det skulle ske igen?

Mvh Julia

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Att busringa till restauranger och beställa mat som man sedan aldrig hämtar ut kan vara brottsligt såsom oredligt förfarande (se 9 kap. 8 § BrB). Att ringa och beställa mat man aldrig tänkt hämta ut är ett vilseledande genom vilket man förmår restaurangägaren till en handling som orsakar skada för denne. Skadan ligger i arbetsinsatser och ingredienser som används för matlagningen. Straffet för oredligt förfarande är böter eller fängelse i högst två år. För alla brott krävs det även att gärningsmannen har uppsåt, vilket uppenbarligen är fallet i ditt exempel (se 1 kap. 2 § första stycket BrB).

Jag skulle råda er att påtala detta för personen om de skulle busringa er igen, om ni eventuellt skulle känna igen rösten. Ni kan även göra en polisanmälan men det är förstås problematiskt att ni inte vet vem det är som busringer er.

Hoppas att detta gav svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Ted WinströmRådgivare