FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt30/11/2023

Är det ett hobbyverksamhet eller näringsverksamhet att sälja saker på min Instagram?

Hej! Funderar på att starta ett hobbyföretag, läste att skatteverket inte godkänner att man har en e-handel när man är hobby utan då ska man bli enskilt företag. Men hur är det om man lägger ut saker på Instagram så kan personer skriva till en där om dem vill köpa något? Så betalar man med swish t.ex. Alltså inte Instagram shopping utan vanligt insta konto, lägger ut bilder och skriver t.ex " vill du köpa detta, skicka DM!" Är skatteverket ok med detta eller räknas det som en e-handel?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av inkomstskattelagen (IL).

Kort förklaring av hobbyföretag och e-handel

Det du betraktar som hobbyföretag tolkar jag innebära hobbyverksamhet enligt IL och att e-handel innebär att det är näringsverksamhet enligt IL.

Skillnaden på näringsverksamhet och hobbyverksamhet

Med näringsverksamhet avses förvärvsverksamhet som bedrivs yrkesmässigt och självständigt (13:1 IL). Förvärvsverksamhet är en sådan verksamhet som bedrivs för ett ekonomiskt vinstsyfte. Kravet på yrkesmässighet innebär att den ska bedrivas regelbundet och varaktigt samt att den ska ha en viss omfattning. Kravet på självständighet innebär att det inte ska ske genom en anställning (se Skatteverkets webbplats). Dessa inkomster och utgifter ska beskattas i inkomstsslaget näringsverksamhet (se 13:1 IL).

En hobbyverksamhet bedrivs självständigt och varaktigt (12:37 IL) och de ska beskattas i inkomstslaget tjänst (10:1 IL). Däremot är den stora skillnaden att det inte får finnas ett ekonomiskt vinstsyfte (se Skatteverkets webbplats)

Vad gäller i ditt fall?

När du använder ditt Instagram-konto till att lägga ut saker som du säljer, och uppmuntrar dem till att betala med Swish och till att kontakta dig via DM är det med högst sannolikhet att betrakta som näringsverksamhet, eftersom det finns ett ekonomiskt vinstsyfte. Däremot krävs det också att det ska genomföras genom yrkesmässighet, vilket innebär att vid några få enstaka tillfällen borde du undkomma att det betraktas som näringsverksamhet. Däremot om du säljer ett antal saker så kommer det att betraktas som näringsverksamhet. Jag tolkar det även som att du tänker göra detta självständigt och inte i kombination med en anställning.

Så i helhet, kan man säga att din tolkning av hobbyföretag inte stämmer överens med den som Skatteverket har. Så fort det finns ett ekonomiskt vinstsyfte så kan du inte få det att tillhöra hobbyverksamhet.

Exempel på hobbyverksamhet är hemslöjd,  biodling eller trädgårdsodling, djuruppfödning,  jakt eller fiske, hästsport eller konstnärlig verksamhet (se Skatteverkets webbplats).

Hoppas du har fått svar på din fråga och stort lycka till!

Carl MalmströmRådgivare