Är det lagligt att köpa en sexuell tjänst och varför är det olagligt för köpare men lagligt för säljaren?

Är det lagligt att köpa sexuell tjänst från en eskort som säljer den sexuella tjänsten? Förstår inte roligt med att det är olagligt att köpa men lahgligt att sälja, för hur ska de kunna sälja om ingen kan köpa?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du undrar om det är lagligt att köpa en sexuell tjänst från en eskort, och även vad det beror på att det är olagligt att köpa men lagligt att sälja en sexuell tjänst.

Köp av sexuella tjänster regleras i Brottsbalken (BrB) kapitel 6 "Om sexualbrott"

Köp av sexuell tjänst

I enlighet med BrB 6 kap 11 § döms den som skaffar sig en tillfällig sexuell förbindelse mot ersättning. Straffansvaret sträcker sig långt, där det räcker att någon vid ett enstaka tillfälle skaffar sig en tillfällig sexuell förbindelse. Med "sexuell förbindelse" menas främst samlag, men även annat sexuellt umgänge. Med "ersättning" avses bland annat ekonomisk ersättning, alkohol, narkotika, smycken och kläder.

Den som erbjuder förbindelsen omfattas inte av straffansvaret

Den som erbjuder förbindelsen omfattas alltså inte av straffansvaret som följer av bland annat BrB 6 kap 11 §. Det gäller i enlighet med läran om consursus necessarius. Genom läran aktualiseras således ansvarsfrihet för "säljaren", och även medverkansansvar utesluts. Utgångspunkten till att det faktiskt ser ut som det gör - att den som erbjuder förbindelse går fri medan personen som köper tjänsten bär straffansvar - beror på att den som köps automatiskt hamnar i ett underläge, där personen oftast redan är utsatt. Oftast är prostitution ingenting personen väljer – utan är det sista kvarstående alternativet, när personen inte har några andra val kvar. Den som köper en sexuell tjänst av en annan människa kan alltså aldrig till hundra procent veta att denna inte lever under hot eller tvång.

Köp av sexuella tjänster är alltså ingenting annat än ett övergrepp någon betalar för att utföra. Det är aldrig möjligt att köpa sig till samtycke, och samtycke är en självklar ingrediens när det gäller sex. Genom att köpa en annan människas kropp gynnar man sexhandeln och bidrar därmed till att den får fortsätta existera.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare