Är det lagligt att sprida vem någon annan haft sex med?

Hej! Jag hade sex med en person som dessutom var i förhållande och som dessutom har ett barn ihop. Jag ångrar det här super mycket och mår sjukt dåligt över det, därav berättade jag det för min pojkvän, som nu gjort slut med mig. Nu hotar han mig med att berätta för mina vänner för att dom enligt honom ”borde veta vilken hemsk person jag är”. kan det verkligen vara lagligt att han sprider vilka jag haft sex med? detta kommer ju dessutom inte bara påverka mig, utan även hans förhållande och barnet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utifrån din fråga kan det brott som är aktuellt vara förtal som regleras i brottsbalken (BrB).

En person kan dömas för förtal om personen utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt, eller annars lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning (5 kap. 1 § BrB). En anklagelse om att du har haft sex med en person i ett annat förhållande skulle kunna anses vara en sådan anklagelse som utpekar dig att ha ett klandervärt levnadssätt. Dessutom är anklagelsen ägnad att utsätta dig för andras missaktning, vilket inte minst framgår då han uttalat sig till dig om att han hotar att berätta om detta för dina kompisar för att “visa vilken hemsk människa du är”.

Det är dock inte alltid som anklagelser klassas som förtal. Om anklagelsen varit försvarlig och man kunnat bevisa att den var sann, eller om man t.ex. haft skälig grund att anta att den var sann, utgör inte anklagandet ett brott. Inte heller alla negativa uppgifter som lämnas om en person behöver nödvändigtvis utgöra förtal. En uppgift som förvisso kan framstå som negativ för den utpekade, men avser handlingar eller egenskaper som objektivt sett är vanliga eller mindre klandervärda, kommer inte anses utgöra förtal. Uppgifterna måste alltså vara av ett allvarligare slag (5 kap. 1 § 2 stycket BrB).  Vid en prövning av förtal ska det ske en så kallad sanningsbevisning. En sanningsbevisning innebär att uppgiftslämnaren ska visa att informationen var sann eller att hen åtminstone hade skälig anledning att tro att informationen var sann. Det är alltså gärningsmannen som åläggs bevisbördan gällande sanningshalten, vilket annars är ovanligt inom brottmål då det vanligtvis är åklagaren som har bevisbördan på sig.

Det är alltså svårt att avgöra om det skulle bedömas vara förtal i detta fall. Det hade dock kunnat röra sig om andra brott än förtal. Uppgifterna som ditt ex sprider skulle eventuellt kunna utgöra sexuellt ofredande (6 kap. 10 § BrB). Att genom ord ofreda någon på ett sätt som anses inkräkta på dennes sexuella integriteten kan vara brottsligt. Tar du illa upp av de uppgifter ditt ex sprider, och om han fortsätter med detta fast du inte vill att han ska göra detta samt om det kränker din sexuella integritet kan det röra sig om sexuellt ofredande. Vidare kan hoten om dessa t.ex. bli värre kunna röra sig om andra brott såsom vanligt ofredande samt olaga hot.

Det är svårt att avgöra vilket brott det kan röra sig om. Känner du dig osäker eller om hoten fortsätter ska du inte tveka att kontakta polisen om du misstänker att det ditt ex gör är brottsligt.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig till info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare