Är det olagligt att att använda någon annans identitetsuppgifter för att utge sig för att vara den personen?

Min dotter har fått veta att två foton av henne har hamnat i en Snapchat-grupp där den som lagt upp bilderna utger sig för att vara min dotter. Bilderna kommer dessutom från min dotters ”mina bilder” på snap som, om jag förstår det rätt inte är tillgängliga för ngn annan än min dotter. Är detta olagligt? Personen i fråga är konfronterad och säger att hon inte känner till det hela.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Att använda någon annans bilder kan utgöra olovlig identitetsanvändning

Att använda någon annans identitetsuppgifter för att utge sig för att vara den personen är brottsligt om det ger upphov till skada eller olägenhet för personen vars uppgifter som använts (4 kap. 6 b § BrB). I det här fallet beskriver du att någon har använt bilder på din dotter för att utge sig för att vara henne. Fotografier, namn, födelsetid och e-postadress är exempel på identitetsuppgifter. Av din fråga framkommer att personen åtminstone använt din dotters bilder.

För att det ska vara brottsligt krävs även att det inneburit skada eller olägenhet för din dotter. Skada eller olägenhet kan t.ex. vara att din dotter känt obehag. Obehaget måste dock varit påtagligt. Bedömningen av det sker objektivt. Ett annat exempel som omfattas av reglerna är om personen använt din dotters identitetsuppgifter för att försöka begå ett förmögenhetsbrott.

Ni måste anmäla brottet för att åklagare ska kunna väcka åtal

Olovlig identitetsanvändning utgör ett angivelsebrott. Det innebär att ni måste anmäla brottet till polisen för att en åklagare ska kunna åtala brottet (4 kap. 11 § BrB). Straffet för olovlig identitetsanvändning är böter eller fängelse i högst två år (4 kap. 6 b § BrB).

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Klara LindblomRådgivare