Är det olagligt att försöka nollställa någon annans lösenord till sociala medier?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utan att har någon bakgrundsinformation, så kan ett försök till att nollställa ett lösenord eller hacka sig in på någon annans sociala medier utgöra dataintrång.

Att utan lov bereda sig tillgång eller olovligen ändrar uppgifter på någon annans konto kan utgöra brottet dataintrång (4 kap. 9c § BrB). Oavsett om personen i fråga haft tillgång till lösenord, gissat sig till det eller hackat sig in på kontot har det inte någon betydelse för om brott har begåtts. Det räcker att personen har loggat in utan tillåtelse.

Sammanfattningsvis, det är olagligt att olovligen ta sig in eller ändra uppgifter på någon annans sociala medier-konto. Oavsett om man lyckas att ändra lösenordet eller inte, så är det olovliga tillvägagångssättet att ta sig in på någon annans konto ett dataintrång.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Sophie CronenbergerRådgivare