Är det olagligt att köpa, inneha och bruka Melanotan?

Undrar om det är straffbart att 1.köpa melanotan 2? 2.att inneha melanotan 2? 3.att bruka melanotan 2? 4 är det narkotika klassat o ger fängelse att inne ha o bruka? Enl kontakt med läkemedelsverket är det narkotika klassat o kan ge fängelse? ( stämmer det?) Vad gäller? Ser att ni besvarat liknade fråga men kan inte få fram vilket datum o om reglerna är ändrade! Tacksam för svar🌞🙏 Mvh Lisa

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om Melanotan

Melanotan, som även kallas för “barbiedrogen”, är ett hormonpreparat som sägs göra brukaren solbränd, smal och öka sexlusten. Preparatet injiceras under huden eller tas som en nässpray. Läkemedelsverket varnar för att produkterna inte är kontrollerade och kan innebära hälsorisker. Eftersom Melanotan inte är ett godkänt läkemedel kan man inte säga exakt vilka biverkningar preparatet kan ge. Att bereda och injicera läkemedel i kroppen kan dock leda till feldosering och infektioner som kan resultera i blodförgiftning. Läkemedelsverket avråder från all användning av Melanotan.

Olagligt att sälja melanotan

Melanotan omfattas av läkemedelslagen enligt Läkemedelsverkets föreskrifter (LVFS 1995:9) om tillämpning av läkemedelslagen (1992:859) på vissa varor, ändrad genom LVFS 2005:8. I nuläget är Melanotan inte narkotikaklassat och det är därför inte olagligt att varken köpa, inneha eller att bruka det. Eftersom det inte är narkotikaklassat begår du heller inte något brott om du köper, innehar eller brukar melanotan. Melanotan är dock inte ett godkänt läkemedel i Sverige och är inte godkänt för försäljning inom EU. Det är således olagligt och straffbart att sälja melanotan.

Sammanfattningsvis är Melanotan inte ett narkotikaklassat preparat och det är därmed inte olagligt att köpa, inneha eller bruka det. Det är däremot olagligt att sälja Melanotan. Det ska dock sägas att preparatet inte är godkänt i EU och att Läkemedelsverket avråder från användning av Melanotan.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Linnéa HanssonRådgivare