Är det straffbart att vuxna fotar yngre tonåringar som duschar nakna med deras samtycke?

Jag undrar om det är straffbart för vuxna att fotografera yngre tonåringar som duschar nakna om fotograferingen inte sker i hemlighet?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Aktuellt regelverk och lagrum

Den reglering som aktualiseras är brottsbalken 4 kap 6a §. Bestämmelsen lyder enligt följande: "Den som olovligen med tekniskt hjälpmedel i hemlighet tar upp bild av någon som befinner sig inomhus i en bostad eller på en toalett, i ett omklädningsrum eller ett annat liknande utrymme, döms för kränkande fotografering till böter eller fängelse i högst två år."

I enlighet med lagrummet aktualiseras brottet kränkande fotografering då fotograferingen sker i hemlighet. Har du fått personens samtycke att fotografera när han eller hon står i duschen så är det inte straffbart att ta bilder. I enlighet med kommentaren till bestämmelsen är rekvisitet "olovligen" inte uppfyllt om fotograferingen sker med samtycke. Här uppdagas emellertid en viktig aspekt, vilket gäller samtycket. Det är viktigt att samtycket är seriöst menat och att personen förstår vad fotograferingen innebär. Det är ofta barn inte förstår konsekvenserna av sitt agerande, och således kan inte samtycket ses som riktigt och ses inte gällande. Då blir fotograferingen olaglig. Vidare saknar barn full rättshandlingsförmåga. Huvudregeln är att en underårig person, alltså en person under 18 år, inte har någon rättshandlingsförmåga.

Vidare är kränkande fotografering ett uppsåtligt brott, vilket innebär att det inte kan begås "av misstag". Det är således väldigt viktigt att den som blir fotograferad uppfattar det som en öppen och frivillig fotografering.I enlighet med kommentaren till bestämmelsen ska samtycke föreligga när fotograferingen sker.

Sammanfattande bedömning

Att fota någon naken lovligen med dennes samtycke kan vara tillåtet, men emellertid kan en yngre tonårings samtycke inte ses seriöst menat eftersom denne inte förstår konsekvenserna av agerandet. Om det inte finns ett seriöst samtycke är det inte lagligt att fota någon naken.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss!

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare