Är det tillåtet för samägare att ge bort sin del av egendomen?

Hej Min svåger har ärvt min systers andel i vårt föräldrahem som vi ägde tillsammans. Kan han ge sin del som gåva till sina barn utan att prata med mig om ev köpa ut min systers andel av fastigheten.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I mitt svar kommer jag att hänvisa till lagtext i samäganderättslagen.

Samägare har fri förfoganderätt över sin del

Ätt äga egendom tillsammans kallas för samägande. Eftersom att du och din svåger äger ditt föräldrahem gemensamt, ses det som en samägd egendom. Utgångspunkten är att det krävs samtycke för att förfoga över den samägda egendomen i sin helhet (2 § samäganderättslagen). Varje delägare har dock fri förfoganderätt över sin egen del. Det är således tillåtet för din svåger att ge bort sin del av fastigheten till sina barn.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Klara LindblomRådgivare