Samägande av bostad - % andel

Jag och min flickvän har vunnit budgivning och ska flytta ihop i en bostadsrätt. Vi har skrivit kontrakt där jag äger 95% och min flickvän 5%. Jag är ensam låntagare men vi går in och betalar gemensamt på kontantinsatsen där min flickvän betalar sina 5% och jag 10%. Tanken är att jag kommer betala amortering och ränta när vi flyttat in, vi delar upp månadskostnaden till föreningen. Hur blir det vid eventuell separation? Om jag ska köpa ut min flickvän, då hon inte betalat någon amortering, blir det exakta mängden hon har gått in med som jag får köpa ut henne för? Och nästa fråga är: hur blir det vid försäljning? Får min flickvän endast tillbaka samma mängd som hon gått in med då hon inte betalat mer amortering? I båda eventuella fallen så undrar jag om hon får 5% av det totala värdet på bostadsrätten, som kan ha fått en värdeökning?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga och tack för att du vänder dig till Lawline!

Samägande regleras i samägandelagen. Du säger att ni har skrivit ett kontrakt där ägandeförhållandena är fördelade 95% och 5%, du frågar om vad som händer vid försäljning. Din flickvän har då enligt det kontrakt ni har upprättat rätt till 5% av värdet vid försäljningen (1 § samägandelagen). Men det krävs att ni är överens om försäljning för att det ska bli aktuellt, skulle ni inte vara överens kan du eller hon ansöka hos rätten att bostadsrätten ska säljas på offentlig auktion (6 § samägandelagen).

Vid en eventuell separation kan du och din flickvän komma överens om vilket pris ni vill för att köpa ut den andre. Skulle den andre inte gå med på något sådant kan du likt ovan hos rätten ansöka att bostadsrätten ska säljas på offentlig auktion och sedan köpa den där.

Sammanfattningsvis

Äger man något har man generellt rätt till sin beskärda del när detta något säljs.

Hoppas du fick svar på din fråga. Du är alltid välkommen att kontakta oss igen.

Karl MelinRådgivare