FrågaFAMILJERÄTTFaderskap15/01/2020

Är ett barns mor skyldig att uppge vem som är barnets far?

Hej! Är det lagligt att föda barn utan att sexpartner får veta om det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser som reglerar din fråga hittar vi i föräldrabalken (FB).

Vad gäller vid fastställande av faderskap?

När frågan om faderskap för ett barn ska fastställas är utgångspunkten att varje barn har rätt att få veta vilka dess föräldrar är. Vem som är barnets moder fastställs genom att kvinnan som föder barnet också ska anses vara barnets mor enligt principen mater est quam gestatio demonstrat.

När det kommer till frågan om faderskapet så ska detta också fastställas. Om kvinnan som föder barnet inte vid födseln är gift med barnets fader så kommer faderskapet att fastställas genom en bekräftelse eller dom (1 kap. 3 § FB).

Hur görs fastställandet av faderskapet?

När det kommer om fastställandet av faderskapet så har socialnämnden ett utredningsansvar och även ett ansvar att se till så att faderskapet för barnet blir fastställt (2 kap. 1 § FB). Detta görs av socialnämnden i den kommun där barnet har sin hemvist (2 kap. 4 § socialtjänstlagen). I utredningen så kommer socialnämnden att inhämta information från modern för att kunna fastställa vem som är barnets far (2 kap. 4 § FB). Om faderskapet kan bedömas med tillräcklig säkerhet i det fall modern vet vem som är far till barnet så kommer socialnämnden begära att fadern bekräftar faderskapet (2 kap. 5 § FB). Om modern istället är osäker på vem som är barnets far kan socialnämnden göra en blodundersökning av barnet, modern samt de presumtiva fäderna för att fastställa faderskapet (2 kap. 6 § FB). Faderskapet blir bekräftat genom att fadern sedan skriver under bekräftelsen samt att detta bevittnas av två personer (1 kap. 4 § FB).

Sammanfattning

För att sammanfatta så har alltså barnet en rätt att få kännedom om båda sina föräldrar. Om kvinnan vid barnets födsel inte är gift och inte uppger vem som är far till barnet så kommer socialnämnden att utreda faderskapet. På så vis så får barnets far kännedom om barnet antingen från modern eller genom socialnämnden. Det är alltså inte olagligt för modern att föda barnet utan att meddela fadern men fadern kommer tids nog att få kännedom om barnet när faderskapet ska bekräftas.

Jag hoppas att detta gav dig svar på din fråga!

Vänligen,

Evelina SjöbergRådgivare