Är en bostadsrätt förvärvad innan sambotiden samboegendom?

Hur fungerar sambolagen då två sambos flyttar in i en bostadsrätt med delat ägande, där den ene sambon och dennes förälder äger lägenheten tillsammans? (Och föräldern äger majoriteten) Är det helt säkert att skriva ett samboavtal där man avtalar att lägenheten inte kommer att ingå i någon eventuell bodelning, även om det är de sammanboende som ska bo i lägenheten, och det var tänkt så när lägenheten köptes?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Huruvida sambors gemensamma bostad är samboegendom beror på om den förvärvats för gemensam användning eller inte, vilket framgår av sambolagen (2003:376) 3 §. Normalt sett anses inte vad en sambo förvärvat innan samlevnaden förvärvat för gemensam användning, om inte förvärvet skett i nära anknytning till samlevnaden (i vilket fall det även då kan vara tveksamt). Trots detta kan det vara klokt att författa ett samboavtal som lyder att bostadsrätten inte ingår i bodelningen, eftersom det ger dig något att stå på ifall tvist uppstår vid eventuell bodelning. Ett samboavtal måste vara skriftligt och ska undertecknas av både dig och din partner, samboL 9 §.

MVH

Lawline RådgivareRådgivare