Är ett foto av ett samboavtal giltigt?

Vi har ett samboavtal men papperna har kommit bort , det finns ett foto av det är det giltigt ?!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att ett samboavtal ska vara giltigt ska det vara skriftligt och undertecknat av båda samborna. Oftast så upprättas samboavtal i två likalydande exemplar så att vardera sambo har varsitt avtal. Med det sagt så är alltså själva formkravet - att avtalet ska vara skriftligt och undertecknat av vardera sambo, uppfyllt i och med det signerade avtalet. Det finns alltså ett giltigt avtal.

Det man kan säga om ett foto av ett sådant avtal är att det utgör ett bevismedel om att avtalet finns och att det är upprättat enligt formkraven. Så, man får här skilja mellan avtalet som sådant (den skriftliga handlingen) och fotot av avtalet. Själva fotot utgör ju inte den skriftliga handlingen, men det kan alltså fungera som ett bevismedel för att det finns ett avtal.

Jag hoppas att det gav dig tillräckligt med svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Tilda HanssonRådgivare