Är ett samboavtal om bostaden gällande trots att vi har gemensamma barn?

Hej. Jag och min sambo funderar på att köpa en större bostad, en av oss är föräldraledig en tid framåt och har därmed mycket lägre inkomst än normalt, vi funderar därför på att bara en av oss köper huset. Kan vi skriva något för att förhindra att den andra kan kräva halva huset vid en separation eftersom bara en kommer stå på lånet? Vi har gemensamma barn och i alla frågeställningar vi hittat verkar det oklart om det är möjligt när det finns gemensamma barn.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

Precis som du säger finns det vissa spridda svar i denna frågeställning. I mitt svar till dig skall jag försöka förtydliga detta genom att först titta på hur ni kan undanta bostaden ifrån en bodelning. Sedan kommer jag att gå in på vad det är som gör att frågan trots allt inte är helt lätt att besvara. Slutligen i mitt svar till dig kommer en summering och råd.

Vad kan ni göra för att särskilja bostaden ifrån en bodelning?

För att undanta en egendom som har blivit anskaffad för gemensamt ändamål från en bodelning, så måste ni ha skrivit ett samboavtal. Detta avtal innebär att parterna antingen avtalar om att all egendom skall undantas från en bodelning och den som köpt och äger respektive egendom har rätt till den. En bodelning kommer därav inte att ske.

Ett annat samboavtal som man kan skriva är att man undantar endast en egendom, som i detta fall kanske då är en bostad. Kommer då bägge parterna överens om att man inte vill ha bostaden i en eventuell bodelning kommer denna att undantas om det finns ett samboavtal som uttryckligen påtalar detta. Egendomen tillfaller då den som äger den.

Gemensamma barn kan dock göra att avtalet ej blir gällande

Utgångspunkten är att flertalet bestämmelser i lagen gällande sambos inte är tvingande. Detta innebär att man får lov att avtala bort dem. Det som dock kan sätta stopp för ett samboavtal är en tvingande regel. I detta fall finns det en sådan tvingande regel som säger att ifall en sambo får vårdnaden över de gemensamma barnen så har hen också rätt att överta bostaden mot ersättning. Eftersom regeln är tvingande så kan man alltså inte avtala bort den genom ett samboavtal, utan samboavtalet blir i en sådan situation ogiltigt.

Slutsats

Ni kan alltså komma överens genom ett samboavtal att bostaden inte skall ingå vid en eventuell bodelning. Får dock endast en av er vårdnad över era gemensamma barn, kommer denna person trots samboavtalet kunna ha rätt till att få ta över bostaden. Viktigt att komma ihåg är dock att man behöver betala ersättning för bostaden till den andra sambon om detta skulle inträffa, så man får inte bostaden gratis.

Ni kan alltså inte skriva något som helt avtalar bort rätten för den sambon som får vårdnaden av barnen eftersom regeln i lagen är tvingande. Däremot råder jag er att fortfarande skriva ett samboavtal. Skulle det vara så att ni gemensamt får vårdnaden om barnen vid en eventuell separation eller att hen som köpt bostaden får vårdnaden om barnen, kommer denna person på grund av samboavtalet få behålla bostaden.

Jag hoppas nu att jag har kunnat besvara frågan och att allt löser sig för er! Har ni ytterligare frågor eller funderingar så är ni varmt välkomna att höra av er till oss på Lawline igen.

Allt gott!

Vänligen,

Josefine BågholtRådgivare