Är gåvan förskott på arv?

Hej. Min far gick bort nyligen. Strax innan sålde han sin lgh och han gav mig En större summa pengar som gåva. Nu undrar jag hur detta påverkar bodelningen med min syster - måste jag ge henne hälften av dessa pengar? Min far avled ju efter det att pengarna överförts till mig.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag gör antagandet att det endast är du och din syster som är arvtagare efter er far och att det inte finns något testamente upprättat.

När en förälder under sin livstid har gett gåvor till sin bröstarvinge råder en presumtion om att gåvan ska ses som förskott på arv (6 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB)). Presumtionen kan brytas om det av exempelvis en gåvohandling framgår att gåvan inte ska vara att anse som förskott på arv.

Om gåvan är att anse som förskott på arv innebär det att gåvans värde ska läggas till kvarlåtenskapen vid beräkningen av arvslotternas storlek (6 kap. 5 § ÄB). Gåvan ska värderas till det värde den hade när den gavs, och alltså inte dess värde när arvlåtaren avlidit (6 kap. 3 § ÄB). Värdet av gåvan dras av från din arvslott men du behöver inte betala tillbaka mer än vad som utgör din arvslott (6 kap. 4 § ÄB).

Trots att en gåva inte är att se som förskott på arv kan du bli skyldig att betala din syster om gåvan skulle inkräkta på hennes laglott (som utgör hälften av hennes arvslott, 7 kap. 1 § ÄB). Det är fallet om gåvan är att likställa med testamente, vilket kan vara om gåvan exempelvis givits på arvlåtarens dödsbädd (7 kap. 4 § ÄB). I så fall är du skyldig att betala din syster för den delen av gåvan som inkräktar på hennes laglott om hon väcker talan om detta inom ett år från det att bouppteckningen avslutades.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Clara DanelidRådgivare