Hur fördelas arvet mellan bröstarvingar och särkullbarn

Hej! Min mamma och pappa var gifta och fick två gemensamma barn, jag och min syster. Pappa gick bort för en dryg månad sedan och en bouppteckning ska snart ske. Mamma ärver allt, då pappa inte har fler barn än oss två, som har samma mamma och samma pappa. När mamma och pappa träffades hade mamma ett barn från tidigare äktenskap. Hur kommer arvet delas upp mellan oss tre den dag vår mamma går bort? Kan man ge bort gåvor utan att detta räknas som förskott på arv?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Svaret på din fårga finns reglerat i Ärvdabalken (ÄB). Nedan kommer jag att förklara rättsläget vid arv i relation till din fråga.

Kvotdelen

När en make avlider har den kvarlevenade maken först rätt till kvarlåtenskapen (3 kap. 1 § ÄB). Bröstarvingarnas arvsrätt aktualiseras när den kvarlevande maken avlider (2 kap. 1 § ÄB). Om den kvarlevenade maken har egna barn från en tidigare relation kommer man behöva räkna ut en kvotandel. Det är genom kvotdelen som man senare kan räkna ut hur mycket varje bröstarvinge kommer att ärva efter dess att den kvarlevande maken avlidit.

Formeln för beräkningen av kvotdelen: makens arv/ (makens arv + kvarlåtenskapen (samlad egendom så som, skulder och enskild egendom).

När den efterlevande maken avlider kommer bröstarvingar till den först avlidne maken att multplicera kvarlåtenskapen (som finns kvar efter makarnas död) med den uträknade kvotdelen. Sedan dessa bröstarvingar även få arv från den senaste avlidne maken. Den senare delen delas då lika mellan alla barn som den senaste avlidne maken hade.

Detta innebär att ni kommer att erhålla arv två gånger från en samlad kvarlåtenskap.

Gåva

Huvudregeln är att varje bröstarvinge ska ärva lika mycket. Om en bröstarvinge får gåvor kan dessa gåvor likställas som framtida arv och därmed kan dennes arvslott minskas i relation till gåvans värde.

En gåva kan även återgå om det är så att den jämställs som ett testamente. Detta med stöd av det förstärka lagslottskyddet (7 kap. 4 § ÄB). Då krävs det att man gör en helhetbedömning kring om gåvan kan ha samma innebörd som ett testamente.

Hoppas du fick svar pådin fråga, skulle du ha fler frågor får du gärna återkomma till oss på Lawline.

MVH

Lawline RådgivareRådgivare