Är identitetsanvändning olovlig efter överrenskommelse?

Hej!

Jag är anklagad för "identitetskapning" och det sägs att det är anmält MEN denna person som anklagar mig har själv gett mig dennes personuppgifter och bett mig att göra beställningarna själv som vi hade skrivit om på Messenger fram o tillbaks. Jag har kvar ALLA meddelanden och har inte gjort detta "olovligt" denne person kom personligen hem till mig med varje paket, personen fick av mig sms som jag vidarebefordrade så denne kunde hämta ut paketen o sen komma till mig själv och lämna varenda gång. Överenskommelsen var/är att jag betalar varje månad o denne skulle stå för krediteringen. Har betalat varenda krona varje månad som fakturan begär, vad har jag gjort för fel????

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline,

Straffrättsliga regler finner du i brottsbalken (BrB).

Utifrån det som framgår av frågan har jag utgått från att brottet personen anklagar dig för är olovlig identitetsanvändning (4 kap. 6 b § BrB), eftersom "identitetskapning" inte är en egen brottsrubricering.

Ett krav för att identitetsanvändning ska vara brottsligt enligt denna paragraf är just att det sker olovligen. Utifrån vad som framgår av frågan verkar detta inte ha varit fallet. Ifall man ändå kommer fram till att identitetsanvändningen skett olovligen krävs dessutom att du hade uppsåt till att göra det olovligen. Detta verkar inte heller vara fallet, eftersom du utgick från att personen samtyckte till identitetsanvändningen. I en eventuell rättegång kommer det avgörande vara ifall rätten finner åklagarens bevsning övertygande. Av vad som framgår av frågan tror jag att du kan ha goda förutsättningar att frias, särskilt med hänsyn till straffrättens princip om att den som är misstänkt för brott ska frias i tveksamma fall (in dubio pro reo).

Hoppas att svaret är till hjälp!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare