Är innehav av hampa-té lagligt?

Hej och tack för er fina tjänst!

Jag funderar på att köpa hampa te. Jag vet att hampa är lagligt i Sverige och att industrihampa odlas med tillstånd.

Det finns UK hemsida som säljer mycket fina varianter, se https://www.wholesalehenry.co.uk/collections/hemp-market

Är detta lagligt i Sverige att inneha? Sälja? Bruka? Vid beställning är det någonting jag borde ta reda på/göra?

Enligt hemsidan : Natural EU Hemp Tea wholesale Buds and flowers,

All international orders are sent with a copy of our lab report to speed the customs procedure.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som så att du funderar på om innehav, brukande eller försäljning av ett visst, specifikt hampa-té är straffbart i Sverige eller inte.

Till att börja med kan jag tyvärr inte uttala mig angående en eventuellt narkotikaklassning av just det specifika hampa-téet som du refererar till, däremot kan jag rent generellt uttala mig kring detta.

Dessa frågor regleras genom narkotikastrafflagen (NSL).

För att kunna dömas för narkotikabrott i Sverige krävs bland annat:
* Ett olovligt och uppsåtligt förfarande. Det kan exempelvis röra sig om en avsikt att framställa, förvärva i överlåtelsesyfte, anskaffa, bearbeta, sälja, inneha och/eller bruka.

* Ett narkotikaklassat preparat. Med narkotika förstås läkemedel eller hälsofarliga varor med beroendeframkallande egenskaper eller euforiserande effekter eller varor som med lätthet kan omvandlas till varor med sådana egenskaper eller effekter, och som
1. på sådan grund är föremål för kontroll enligt en internationell överenskommelse som Sverige har biträtt
(EU-förordningen), eller
2. av regeringen har förklarats vara att anse som narkotika.
(1 § och 8 § NSL).

Frågan om s.k. industrihampa utgör narkotika (cannabis) enligt narkotikalagstiftningen har behandlats av Högsta domstolen. För att innehav hampan inte ska utgöra narkotikabrott krävs:
* att hampan är av EU-certifierad sort i enlighet med EU-förordningen och att
* hampan har odlats med tillstånd.
(EU-förordning (1992:1554) om kontroll av narkotika under vissa angivna förhållanden).

För att det ska röra sig om s.k. industrihampa bör hampan även ha hög halt av CBD och låg till obefintlig mängd THC, vilken är den cannabinoid som används i berusningssyfte.

Sammanfattningsvis bör du före beställning av hampa-téet göra noggranna efterforskningar kring just den specifika hampan för att se om den:
1. är av EU-godkänd sort,
2. att den har odlats med de tillstånd som krävs samt
3. vilka och vilken mängd cannabinoider som hampan innehåller.

Hoppas att du har fått svar på din fråga. Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Linn ÖstmanRådgivare