Är SARMs olagligt i Sverige?

Hallå! Jag undrar om användningen av Sarms är olaglig i Sverige jag vet att anabola steroider är olagliga och du kan när som helst bli drogtestad och till och med skickas till fängelse för det men jag kan inte hitta någon form av information om Sarms om de är lagliga eller olagligt och vilka Tack

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Dopningslagen och dess reglering
Dopningslagen reglerar huruvida ett preparat är lagligt eller inte. Lagen reglerar syntetiska anabola steroider, testosteron inklusive derivatet, tillväxthormon och kemiska substanser för ökad produktion eller frigörelse av testosteron inklusive derivatet eller av tillväxthormon (1 § dopningslagen). De medel som lagen reglerar får inte införas till Sverige, överlåtas framställas, förvaras i avsikt att överlåta, bjudas ut till försäljning, innehas eller brukas (2 § dopningslagen). Dopningslagen är relativt generellt skriven och kan därmed täcka in preparat som inte uttryckligt nämns i lagen. Detta till skillnad mot narkotikabrott som kräver att alla substanser måste klassas som narkotika för att vara straffbart.

Preparat som faller in under samlingsbegreppet SARMs kan vara olagliga
Vad jag har förstått är SARMs ett samlingsnamn för "selective androgen receptor modulators" och fäster mot viss androgen receptor i våra kroppar för att exempelvis öka utsöndring av testosteron eller tillväxthormon. Eftersom SARMs är ett samlingsnamn kan flera olika preparat falla incunder beskrivningen, vilket innebär att jag har svårt att ge ett fullständigt svar på din fråga utan att veta mer specifikt vilken typ av preparat som faller in under SARMs som du syftar på. Är det emellertid så att preparatet i fråga, som ovan nämnt, ökar testosteron och/eller tillväxthormon skulle jag bra kunna se att detta räcker för att vara dopningsklassat i enlighet med dopningslagen.

Hoppas du fick ett tillfredsställande svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare