FrågaFAMILJERÄTTFaderskap26/10/2014

Arvingars möjlighet att häva faderskap

Hej. Min sambo och hennes familj har hamnat i en situation som kanske egentligen inte är helt ovanlig. Vid hennes fars bortgång så omnämns i testamentet en son som för vilken han erkänt faderskap hösten 1948, sonen föds i början av 1949. Efter en del efterforskande lyckas de hitta sonen som lever och har hälsan. Det underliga var att Skattemyndigheten inte hade några uppgifter om honom, det stod i alla fall inte i dödsbeviset. Länsarkivets uppgifter har bekräftats då min sambos far är angiven som ”sonens” far i dennes personbild hos Skatteverket.

När min sambo och hennes syster träffar ”brodern” så slås de alla tre av att de är väldigt olika! Min sambos släkt har ganska starka drag som är väldigt tydliga hos samtliga barn till hennes far och hans syskon. Detta leder till att det görs ett Y-kromosomtest på en manlig kusin och den nyfunne brodern. Detta test visar att de inte delar samma Y-kromosom! Alltså, den nyfunne brodern är sannolikt inte barn till min sambos far. Vad som helst kunde ju ha hänt då, Påsken 1948 när ”brodern” avlades!

Nu undrar min sambo om det är möjligt att upphäva det faderskap som erkändes 1948. Förutsatt att kusinen verkligen är son till min sambos farbror, allt talar för det då han har de tydliga dragen! Såvitt jag kan få fram är det endast fadern eller barnet som kan begära att faderskapbeslutetet upphävs men frågan är om min sambo övertar faderns rätt då denne har avlidit?

Lawline svarar

Hej!

Enligt 3:2 föräldrabalken har arvingar till en avliden man rätt att väcka talan om hävande av faderskap till ett barn. Detta förutsätter dock att mannen inte varaktigt sammanbott med barnet och inte heller efter barnets födelse bekräftat att barnet är hans. Bekräftelsen kan vara såväl uttrycklig som tyst, men den måste bestämt ge uttryck för mannens vilja av att barnet ska anses vara hans. Det är svårt att utifrån de uppgifter som lämnats bedöma om din sambos far bekräftat att barnet är hans. Ett erkännande av faderskap innan födelsen är inte i sig avgörande, men beroende på hur testamentet är utformat så skulle det kunna innehålla en bekräftelse. Om barnet omnämns som just barn i testamentet kan det ses som en bekräftelse av faderskapet. I så fall kan inte din sambo väcka talan om hävande av faderskapet, utan barnet kommer ärva.

Även om man lyckas häva faderskapet till barnet kan det vara svårt att göra barnet arvslös. Då han omnämns i testamentet måste din sambo dessutom antingen klandra testamentet och visa att en grund för ogiltighet föreligger, 14:5 ärvdabalken (ÄB), eller så måste det visas att testamentet ska tolkas som om sambons far ansåg att rättsligt faderskap var en förutsättning för att barnet skulle ärva, 11:1 ÄB.

Föräldrabalken hittar du https://lagen.nu/1949:381
Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare