Arvsfördelning mellan bröstarvingar och efterlevande make

Om en av två bröstarvingar till avliden förälder helt avsäger sig hela sitt arv. Tillfaller det den andra bröstarvingen eller tillfaller det den efterlevande maken det, som har egna bröstarvingar? Om en av två bröstarvingar till avliden förälder kräver bara sin laglott. Tillfaller arvslotten den andra bröstarvingen eller tillfaller det den efterlevande maken det som har egna bröstarvingar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag att använda mig av Ärvdabalken (1958:637), förkortat “ÄB”. Jag utgår även från att den efterlevande maken i frågan är förälder till de två bröstarvingarna till den avlidne föräldern.

Bröstarvinges arvsrätt
Utgångspunkten för arvsskifte är enligt 2 kap. 1 § ÄB att den avlidnes bröstarvingar delar lika på den avlidnes kvarlåtenskap. Om en av två bröstarvingar avsäger hela sin arvsrätt enligt 17 kap 2 § så ärver den kvarvarande bröstarvingen allting. Dock får en underårig ej avsäga sitt arv.

Makes arvsrätt
Bröstarvinge ärver kvarlåtenskapen efter avliden förälder. Detta kan dock ske genom efterarv om det finns en efterlevande make enligt 3 kap. 1 § ÄB. Om det finns en efterlevande make så ärver denne som huvudregeln alltid hela arvet som bröstarvingarna skulle få. Bröstarvingarna får då ett efterarv som beräknas som andel av vad den efterlevande maken ärvde dividerat med dennes tillgångar (3 kap. 2 § ÄB). Ska ge ett exempel:

A avlider. A lämnar bakom sig sin make B och två gemensamma barn D och C. Vid dödsfallet sker en bodelning där B får 100 000kr, utöver 50 000kr som B ägde som enskild egendom, så sammanlagt 150 000kr. Dödsboet för A får 100 000kr från bodelningen. Dessa 100 000kr blir sedan arvet för D och C. D avsäger sig sin arvsrätt, och alla 100 000kr ska då tillfalla C. Men eftersom B är efterlevande make ärver denne de 100 000 kronorna, och är då uppe i 250 000kr.
C får då en efterarvsrätt på 100 000/250 000 = 0,4. Dvs 40%.
Detta betyder att när B avlider får C bryta ut 40% av den kvarlåtenskap B har, innan arvet fördelas. Det som blir kvar av kvarlåtenskapen ska sedan fördelas mellan C, D (D har bara avsagt sitt arv från A, inte B) och Bs andra bröstarvingar.

Sammanfattning
Skulle en av bröstarvingarna avsäga sitt arv eller del av arvet, går resten till den andra bröstarvingen. Finns det en efterlevande make ärver denna delen som bröstarvingar skulle fått, men bröstarvingarna får då en andelsbaserad efterarvsrätt på kvarlåtenskapen som den efterlevande maken lämnar bakom sig när denne dör. Denna efterarvsrätt får brytas ut innan det vanliga arvsskiftet sker.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Alexander MårtenssonRådgivare