Återbetalningsskyldighet vid förskott av arv

Om jag får förtida arv och om det vid dödstillfället inte finns lika mycket värde till övriga arvtagare ska jag då ersätta dem?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder till dig Lawline med din fråga.

Allmänt vad som gäller vid förskott av arv

Reglering om arv finns i ärvdabalken (ÄB). Utgångspunkten enligt svensk rätt är att det en arvlåtare under sin livstid givit till bröstarvinge (dvs. barn) ska räknas som förskott på arv, om inte annat föreskrivits i t.ex. gåvobrev eller det med hänsyn till omständigheterna måste antas ha varit avsett att det inte ska utgöra förskott (6 kap. 1 § ÄB). När ett förskott på arv har givits, måste detta beaktas när det slutliga arvet efter en person fördelas.

En arvinge har oftast ingen återbetalningsskyldighet men det finns undantag

En arvinge som fått förskott behöver inte återbetala någon del av förskottet även om förskottet skulle vara större än hans arvslott (6 kap. 4 § ÄB). Det finns dock undantag från denna huvudregel när gåvan kränker övriga arvingars laglott. Laglotten är hälften av arvslotten (7 kap. 1 § ÄB).

Om bristen innebär att en annan bröstarvinge inte får ut sin laglott och syftet med gåvan kan likställas med ett testamente så kan förskottsarvingen dock bli skyldig att betala tillbaka det som fattas (7 kap. 4 § stycke 1 ÄB). För att gåvan skall likställas med ett testamente skall den vara gjord med hänsyn till framtida dödsfall. När man bedömer detta får man titta på om gåvan givits kort tid före givarens död och om den framstår som ett sätt för den döde att fördela sina ägodelar mellan arvingarna.

Ett exempel, förutsatt att förskottet inte kränker laglotten enligt ovan

En familj består av ett ogift par som har tre barn tillsammans. En av sönerna får 200 000 kr i förskott på arv för att kunna köpa en lägenhet. Några år senare dör en av föräldrarna och kvarlåtenskapen som finns kvar efter hen är 500 000 kr (inget testamente är upprättat). Varje son ska alltså då ärva en tredjedel av 500 000 kr, dvs ca 166 000 kr. En av sönerna har dock redan fått 200 000 kr i förskott. Sonen som fick 200 000 kr kommer EJ behöva betala tillbaka sina 200 000 kr utan de två övriga sönerna får nöja sig med 150 000 kr var ((500 000 - 200 000) /2 = 150 000 kr).

Hoppas du fick svar på din fråga,

Linnea RosendahlRådgivare