Återfall under skyddstillsyn

Hej!

Jag undrar vad som skulle hända om man under det första året av sin skydddtillsyn, åker fast för ringa narkotikabrott?

Det jag undrar är, om det är så att man är under det första året av din skyddstillsyn, där man träffar en övervakare regelbundet och polisen misstänker att man är påverkad av cannabis och att de efter detta tar med en på ett urin prov och man testar positiv för THC, att man har rökt cannabis då alltså, blir man då dömd till fängelse då, eller finns det andra påfäljder?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

Domstolen ska vid valet av påföljd beakta vissa aspekter som kan tala båda för och mot fängelse. Återfall i brott av samma typ, allvar och som sker inom de närmaste åren från det första brottet beaktas i skärpande riktning enligt 29 kap 4 § brottsbalken( https://lagen.nu/1962:700#K29P4S1 ). Åker du fast för ringa narkotikabrott och din skyddstillsyn dömts ut på grund tidigare narkotikabrott brott talar detta alltså för ett strängare påföljdsval (fängelse). Sker återfallet i en helt annan brottstyp än det första brottet (t.ex. att det första brottet var stöld) eller är det senare brottet mindre allvarligt beaktas återfallet inte i lika stor utsträckning.

Syftet med den skyddstillsyn som utdömts efter ditt första brott är att den ska bidra till att återhålla från att återfall i brott ( 30 kap 9 § brottsbalken https://lagen.nu/1962:700#K30P9S1 ) . Ett återfall i brott tyder på att skyddstillsyn inte är tillräckligt och således talar även detta för en strängare påföljd (fängelse).

Aspekter som talar i förmildrande riktning är t.ex. om ett fängelsestraff skulle drabba dig oskäligt hårt eller om du angett dig frivilligt (se 29 kap 5 § brottsbalken https://lagen.nu/1962:700#K30P5S1 ).

Sammanfattningsvis finns alltså det en del som talar för att ett återfall i brott under skyddstillsynen kan leda till ett strängare straff i form av fängelse. Det beror dock på vilken typ av brott som skedde första gången och hur det nya brottet förhåller sig till det första, samt om det finns några förmildrande omständigheter som domstolen kan beakta.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare