Återkallas körkortet vid narkotikabrott även fast man inte kört bil när man blev tagen?

Hej! Det är så att jag blev gripen med cirka 1 gram innehav cannabis som jag hade i bilen plus en grinder. Så självklart fick jag åka in och ta urinprov som säkerligen kommer visa positivt. För att göra hela processen enklare så var jag ärlig och samarbetsvillig. Min fråga är kommer detta påverka mitt körkort även om jag inte har kört bilen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett körkort kan återkallas av Transportstyrelsen när man bland annat till exempel har gjort sig skyldig till ett allvarligt brott. Ett exempel på ett sådant brott är narkotikabrott, vilket du riskerar att dömas för om provet visar positivt. Brottet behöver inte ha samband med bilkörning för att Transportstyrelsen ska kunna återkalla körkortet.

Svaret på din fråga är alltså att det finns en risk för att ditt körkort kan återkallas, även fast du inte har kört bil då du blev tagen av polisen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Claudia LienertRådgivare