FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt23/06/2023

Behöver jag betala skatt om min vännina försörjer mig?

Om jag har en vännina som försörjer mig då behöver jag ej betala skatt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om jag försått din fråga rätt så undrar om du behöver betala skatt om din vän försörjer dig.

Det är inkomstskattelagen som reglerar när och vad samt vem som behöver betala skatt.

När och hur mycket behöver man betala i skatt?

Om du tjänar mindre än ett visst belopp per år, till exempel för att du studerar, behöver du inte betala någon skatt alls. Hur mycket du får tjäna varierar från år till år. År 2023 behöver du inte betala någon skatt om du tjänar under 22 208 kronor.

Arbetsgivaren måste enligt lag dra skatt från din lön. Enligt 11 kap. 1 § Inkomstskattelagen skall Löner, arvoden, kostnadsersättningar, pensioner, förmåner och alla andra inkomster som erhålls på grund av tjänst tas upp som intäkt. Du som arbetstagare betalar skatt på förmåner.

Hur mycket du betalar i skatt i inkomstslaget tjänst är beroende av vart i landet du är bosatt och hur mycket du tjänar. Enligt 65 kap. 3 § Inkomstskattelagen ska du som fysisk person och obegränsat skattskyldig betala kommunal inkomstskatt, och eventuellt statlig inkomstskatt enligt 65 kap. 5 § Inkomstskattelagen, om du tjänar över en viss nivå.

Vad innebär det för dig?

Du anger att det är din vännina som försörjer dig. Det framgår inte hur din vännina förvärvar sina pengar men jag utgår ifrån att det är vanligt arbete. Det innebär att din vännina betalar skatt på den inkomsten hon har och därav är pengarna som ni gör er av med tillsammans skattade, vilket i sin tur innebär att du inte behöver betala någon extra skatt på att hon försörjer dig.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Behöver du ytterligare hjälp, kontakta oss på info@lawline.se.

Med vänlig hälsning,

Alexander NejatiRådgivare