Behöver man skriva ett nytt samboavtal om man flyttar och byter adress?

Hej, Jag köpte ett samboavtal av er tidigare när jag och min flickvän flyttade in i min nya lägenhet. Nu ska vi flytta igen till en lägenhet som jag har köpt själv och som står på bara mig. Behöver vi skriva ett nytt samboavtal eller är tidigare skrivet samboavtal giltigt tillsvidare även om vi flyttar/byter adress iom ny lägenhet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om förutsättningarna förändrats behöver ni skriva ett nytt samboavtal

Det glädjer mig att ni upplever att ni fått hjälp via Lawline tidigare genom det samboavtal ni erhållit. För att förtydliga så är inte samboavtalets giltighet bundet till den bostaden ni bor i, förutsatt att det inte står angivet i just det samboavtalet att det avser den bostaden. Dessvärre blir svaret på din fråga att det således beror på hur det föregående samboavtalet formulerats. Generellt upphör inte ett samboavtal att gälla endast på grund av att ni flyttar och byter adress. Om det däremot i samboavtalet anges en specifik adress kan det tolkas som att det ni skrivit i avtalet endast ska gälla avseende en viss adress varför det i sådana fall behöver upprättas ett nytt samboavtal då avtalet inte omfattar det nya boendet. Om fallet är sådant måste ni ändra ert befintliga samboavtal till ett nytt som då kommer vara det gällande (9 § första stycket sambolagen). Observera dock att för att ett nytt samboavtal ska vara juridiskt gällande måste det upprättas skriftligen och att ni båda undertecknar det nya samboavtalet (9 § andra stycket sambolagen).

Vi på Lawline kan hjälpa dig att ta din fråga vidare

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och önskar dig stort lycka till! Om du har ytterligare frågor eller funderingar så tveka inte att höra av dig till någon av våra förträffliga jurister. Du är varmt välkommen att kontakta oss via telefon på 08-533 300 04 eller via mail på info@lawline.se

Vänligen,

Anna EvensRådgivare