Behövs ett samboavtal?

Tjenixen, Jag och min pojkvän har valt att flytta ihop och bli sambos. Vi kommer flytta in i min lägenhet som jag har sedan innan. Jag tycker att vi ska skriva någon form av avtal, på att vi bor ihop men har inte koll på vad för något som gäller. Min pojkvän menar att sånt gör man vid giftermål, att det finns kontrakt på sånt man äger. Men jag menar på att det borde väl finnas något kontrakt när man bara är sambos och ska bo ihop, tänker som ett skydd ifall något "händer", vi gör slut eller vad som helst? Var kan jag få mer information om det och måste min pojkvän veta om att ett sånt avtal finns?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det stämmer att det finns avtal just för sambos också, så kallade samboavtal. Att tänka på ett samboavtal är bra tänkt från din sida. Reglerna om sambor finns i sambolagen.

Vad är ett samboavtal?
Om du och din sambo skaffar bostad och bohag(till exempel möbler, elektronikprylar, husgeråd) för gemensamt bruk säger sambolagen att värdet av detta ska delas lika om ni separerar. Saker ni inte behöver dela lika är allt som inte är bostad och bohag, som exempel kan nämnas pengar på banken eller bilen.

Med ett samboavtal kan sambor avtala bort sambolagens regler om likadelning och själva komma överens om hur bostaden och bohaget ska fördelas vid en separation. Syftet med samboavtal är alltså att avtala bort sambolagens regler om likadelning för att istället komma överens om hur bostad och bohag ska fördelas.

Det kan tilläggas att samboavtalet måste vara skriftligt och undertecknat av båda samborna för att vara giltigt.

Vid en potentiell separation är det viktigt att ett samboavtal är klart och tydligt så att det inte finns utrymme för oklarheter. Därav rekommenderar jag dig och din sambo att ta kontakt med en av oss jurister på Lawline där kan få hjälp att upprätta ett juridiskt korrekt samboavtal i enlighet med era önskemål.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Vänliga hälsningar,

Siva ArifRådgivare