FrågaARBETSRÄTTSjuk 01/07/2023

Berättigad fortsatt sjukpenning vid uppsägning?

Hej,är sjukskriven 100% tom 31/8 Tänkte säga upp min nuvarande anställning. Börjar ny anställning 4/9. Få jag behålla min sjukpenning om säger upp redan idag ? Har 1 månads uppsägningstid.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som om du undrar ifall du kan säga upp dig med fortsatt sjukpenning vid en för närvarande sjukskrivning. Vid besvarande av frågan kommer jag att utgå ifrån lagen om anställningsskydd (LAS) samt socialförsäkringsbalken (SFB).

LAS är dispositiv till rådande kollektivavtal enligt 2b-c §§ LAS vilket innebär att detta har företräde framför lagen. I din fråga framgår ej att det finns ett kollektivavtal varför jag kommer att utgå ifrån LAS regler.

Uppsägning:

Trots att du är sjukskriven har du rätt att säga upp dig, vanliga uppsägningsregel kommer att tillämpas. Tänk på att göra detta skriftligen så inga missförstånd uppstår.

Sjukpenning:

Eftersom det framgår i din fråga att du redan går på sjukpenning regleras detta i SFB. Sjukpenning är en arbetsbaserad förmån vilket innebär att det krävs att den försäkrade arbetar enligt 6 kapitel. 6 § tredje punkten. Enligt 27 kapitel 2 § SFB utges detta när arbetsförmågan är nedsatt minst en fjärdedel till följd av sjukdom. Trots att man inte arbetar för tillfället kan den såkallade sjukpenninggrundande inkomsten (nedan kallad SGI) vara skyddad i vissa situationer enligt 26 kapitel. 9 § SFB.

Vid uppsägning oavsett anledning finns en såkallad generell efterskyddstid enligt 6 kapitel. 8 § andra stycket samt 26 kapitel. 18 § SFB som innebär att din sjukpenninggrundande inkomst är skyddad i 3 månader oavsett anledning till uppsägningen. Enligt 26 kapitel. 17 § SFB gäller även SGI-skyddet under tiden du har rätt till sjukpenning.

Eftersom du redan har ett arbete som väntar redan i september kommer du alltså vara berättigad sjukpenning pågrund av den skyddade SGI:n. Detta både pågrund av det generella efterskyddet samt för tiden du har rätt att uppbära sjukpenning.

Då du redan har ett arbete som väntar behöver du inte skriva in dig hos arbetsförmedlingen. Detta är annars en viktig sak att tänka på när man blir arbetslös, då ska det göras samma dag.

Uppsägningstid:

Eftersom du skriver att du har en månads uppsägningstid utgår jag ifrån att du har en tillsvidareanställning, detta är enligt 4 § LAS huvudregeln vid anställning. Som du skriver i din fråga har du en månads uppsägningstid, detta regleras i 11 § LAS.

Slutsats:

Slutsatsen i ditt fall blir att du får behålla din sjukpenning om du säger upp sig redan nu pågrund av de SGI-skyddade situationerna om det generella efterskyddet som räknats upp ovan. Min rekomendation till dig är att höra av dig till Försäkringskassan innan du avslutar din anställning så inga missförstånd eller problem uppstår.

Hoppas du fick svar på din fråga och vid nya funderingar är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare