FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt31/01/2017

Beskattning av delägare i handelsbolag

Ansvar vid övertag av handelsbolag beträffande skatter och moms.

Om man redan är delägare i annat handelsbolag, kommer även detta att smittas av skatterna.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

De regler som är relevanta i din situation finns i Inkomstskattelagen. Vad gäller beskattningen av handelsbolag är principen att bolaget inte är något eget skattesubjekt. I stället beskattas delägarna för eventuella vinster i bolaget. Se 5 kap. 1 § Inkomstskattelagen.

Du kommer alltså att beskattas för alla vinster i dels ditt befintliga handelsbolag, dels det handelsbolag du avser att överta. Frågan är dock hur dessa två bolag förhåller sig till varandra i skattehänseende. Svaret på den frågan finns i 14 kap. 13 § Inkomstskattelagen. Där anges att för en fysisk person som är delägare i flera svenska handelsbolag räknas verksamheten i varje handelsbolag som en egen näringsverksamhet. Någon smitta av skatterna från ett handelsbolag till ett annat kommer således inte ifråga; dessa betraktas som två åtskilda subjekt i skattehänseende.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare