FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt06/05/2015

Beskattning av ideell verksamhet

Hej Lawline,

Jag och några studentkamrater har tänkt oss att öppna ett aktiebolag och vädja om insamling både nationellt och internationellt. Företaget ska inte tjäna en krona på arbetet som kommer att utföras och vi tänker hjälpa en grupp människor i samhället för att göra deras hobby gratis och försöka få ut deras verk. Insamling kan ge allt från hundra tusen kronor till miljonbelopp. Är vi pliktiga att skatta pengarna som eventuellt kommer att skickas till företaget?

**Vi kommer att använda oss utav sociala medier, blogg och youtube för att få ut deras verk till allmänheten, vilket kommer att ge betalning utifrån webtrafik men anses det som att vi tjänar pengar på våra tjänster?**

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Innan jag går in på de skattemässiga konsekvenserna av er verksamhet, ska jag bara snabbt kommentera valet av bolagsform. Du skriver att ni tänker starta ett aktiebolag med syfte att bedriva ideell verksamhet. Det är i så fall, på grund av det s.k. vinstsyftet, viktigt att ni i bolagsordningen anger att verksamheten syftar till att vara ideell (se här). Med hänsyn till målet med er verksamhet anser jag dock att det vore mer ändamålsenligt att starta en ideell förening. I mitt svar redogör jag därför för både aktiebolag och ideella föreningar.

Oavsett om ni bedriver verksamheten som ett aktiebolag eller som en ideell förening, är eventuella inkomster från insamlingarna att betrakta som gåvor. Dessa är skattefria (se här).

Om verksamheten bedrivs som ett aktiebolag ska inkomsterna från webtrafiken beskattas, även om vinstsyfte saknas (se här).

Väljer ni att starta en ideell förening gäller istället följande. Inkomsterna från webtrafiken räknas som inkomster av näringsverksamhet och ska som utgångspunkt beskattas. Under vissa omständigheter kan de dock vara skattefria för ideella föreningar. För skattefrihet krävs för det första att er ideella förening uppfyller kraven för att räknas som en allmännyttig förening (kraven hittar här). Därutöver måste själva verksamheten som genererar inkomster genom webtrafik vara av en viss karaktär, som preciseras här.

Hur inkomsterna från webtrafiken ska beskattas är således beroende av om föreningen uppfyller ovan nämnda krav. Det är tyvärr inte möjligt att, utifrån informationen i din fråga, avgöra om den gör det. Vill du få frågan närmare utredd kan du skicka din frågeställning till vår Expresstjänst och få en utredning inom 3 dagar. Se http://lawline.se/lawline-express eller klicka på knappen till höger.

Vänligen,

Viktor FribergRådgivare