Beviskrav och chansen att bli frikänd vid rättegång

Hej. Mitt ex sitter häktad på sannolika skäl misstänkt för grovt narkotikabrott. Han blev anhållen i sin frånvaro samma dag han blev anhållen. Han har suttit häktad i snart 2 månader. Finns det nån chans att han trots allt kan bli frikänd i en ev rättegång?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om ditt ex har blivit häktad - så är det för att han på sannolika skäl är misstänkt för grovt narkotika brott och domstolen har bedömt att det finns risk för att han:

1. avviker eller på något annat sätt undandrar sig lagföring eller straff,
2. genom att undanröja bevis eller på något annat sätt försvårar utredningen eller
3. fortsätter sin brottsliga verksamhet, 24 kap 1 § rättegångsbalken.

Att vara på sannolika skäl misstänkt är en hög misstankegrad men för att ditt ex ska bli dömd så krävs att åklagaren kan bevisa att det står bortom rimlig tvivel att ditt ex har begått brottet. Det krävs starka bevis för att nå det beviskravet. När åklagaren väljer att väcka åtal så ska han vara säker på att han kan bevisa för domstolen att den åtalade har begått brottet.

Eftersom åklagaren har hela statsapparaten bakom sig så är det bara upp till åklagaren att bevisa att ditt ex har begått brottet, ditt ex behöver egentligen inte bevisa någonting men får hjälp av en försvarsadvokat. Vid rättegången så kommer domstolen opartiskt värdera vad åklagaren och ditt ex och hans försvarsadvokat har att säga. Om domstolen finner att det finns rimlig tvivel det vill säga att det kan finnas en möjlig alternativ förklaring till vad som har hänt så måste domstolen fria ditt ex. Det kan fortfarande vara sannolikt att ditt ex har begått brottet men om det inte kan vara ställt bortom rimligt tvivel så spelar det ingen roll och ditt ex ska frikännas.

Då jag inte känner till omständigheterna i ditt ex:s fall så kan jag inte säga hur bevissituationen ser ut, men eftersom vi har ett så högt ställt beviskrav i Sverige så skulle jag ändå bedöma att det absolut finns chans att ditt ex blir frikänd.

Vänligen

Josefine DahlqvistRådgivare