Blivit förbjuden att tillträda en affärslokal, kan jag ändå gå in?

Blev tagen i en affär i helgen för snatteri som hände en annan dag. Inte då i helgen. Kan man verkligen bli tagen så efteråt. Sen kom polisen så sa dom att jag ALDRIG får komma tillbaka dit igen. Vad händer om.jag går in i affären igen kan dom då dra ut mig eller ringa polisen

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen lag som hindrar varken polisen eller butiken från att ta fast dig för att snattat i efterhand så länge det skett inom rimlig tid. Att detta gjorts inom exempelvis 1 vecka eller en månad får anses vara rimlig tid.

Det finns heller inget som hindrar butiken från att vägra dig tillträde så länge de inte har kontraheringsplikt (innebär skyldighet att sluta avta). Privata affärer (som exempelvis mataffärer eller klädaffärer) har ingen skyldighet att sluta avtal med dig eftersom du kan införskaffa det dem erbjuder från annat håll. Affärer som har skyldighet att sluta avtal med dig är exempelvis systembolaget. Om du ändå väljer att gå in i butiken så har butikspersonalen själva inte rätt att dra ut dig, utan de måste ringa polisen som kommer och avlägsnar dig från platsen. Nästa fråga blir om ditt handlande med att välja att gå in i butiken trots förbud kan leda till juridiska konsekvenser. Högsta domstolen har avgjort en liknande fråga i ett rättsfall benämnt NJA 1995 s. 84. Rätten kom fram till att bestämmelsen om olaga intrång (4 kap. 6 § 2 stycket brottsbalken) har ansetts inte vara tillämplig då en person, som av affärsinnehavare förbjudits att besöka hans affärslokal, trots förbudet gått in i lokalen. Detta med hänsyn att bestämmelsen är till för att skydda lokaler eller vissa andra utrymmen som inte är tillgängliga för allmänheten. En affärslokal som under öppettider är tillgänglig för allmänheten kan därför inte omfattas, varför du inte kan göra dig skyldig till brottet olaga intrång om du ändå väljer att gå in. Det enda butiken kan göra är att vägra att sälja dig varor och ringa polisen som får avlägsna dig därifrån.

Även om vissa handlanden inte leder till juridiska konsekvenser så kan de föra med sig elände, huvudvärk och sluka negativ energi. Vad jag rekommenderar dig att göra är att prata med butiksansvarig och försök reda ut situationen och få de att inse att vägra dig tillträde inte leder någonstans eftersom du ändå kan gå in utan juridiska konsekvenser.

Jag hoppas detta svar var till någon hjälp!

Med vänliga hälsningar!

Julia ZarourRådgivare