Bodelning av samboegendom

Köpa ut sambo lägenhet.

Hej jag har separerat från min sambo och ska nu köpa ut honom ur lägenheten men vet inte hur jag ska gå till väga.

Vi köpte lägenheten för 758 000 kr

Och idag har den värderats till 1.1 miljoner.

Vi har ett gemensamt lån på banken på 568 500 kr.

Hur går vi till väga?

Vad ska jag betala honom och behöver vi skriva några papper på detta etc så enbart jag står som ägare efteråt.

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bodelning vid samboegendom

Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om den förvärvats för gemensam användning, 3 § Sambolag (2003:376). Enligt 5 § 1 stycket 3 punkten Sambolagen anges att med sambors gemensamma bostad avses t.ex. bostadsrätt som är avsedd som sambornas gemensamma hem och innehas huvudsakligen för detta ändamål. Sambors gemensamma bohag är t.ex. möbler och lösöre som ni köpt för det gemensamma hemmet, 6 § Sambolagen.

Utifrån din fråga förstår jag det som att ni har köpt lägenheten tillsammans för att den ska vara avsedd för eran gemensamma bostad och att lägenheten därmed utgör samboegendom. I det fallet skulle jag begära en bodelning.

Bodelning kan begäras av någon av samborna när samboförhållandet upphör. Utgångspunkten för egendomsförhållandena ska vara den dag då samboförhållandet upphörde. Begäran om bodelning ska göras senast ett år efter att samboförhållandet upphörde, 8 § 1-2 stycket Sambolagen.

Hur går bodelningen till i ditt fall?

Det som kommer ske vid en bodelning är att lägenheten och ert gemensamma bohag ska fördelas lika mellan er, 12 § Sambolagen.

Vad gäller bostaden kommer bostadens värde 1.1 miljoner minus skulderna 568 500 kr att utgöra era vardera andelar, 14 § sambolagen. Ha dock i åtanke att även vinstskatt och ev. mäklararvode medräknas på bostadens värde. Är det så att du ska ta över lånet ska det också dras av på den summa du ska lösa ut sambon för.

För att göra ett bodelningsavtal finns mallar att köpa på nätet eller kontaktar ni oss här på Lawline kan vi hjälpa er att utformat ett sådant avtal. I annat fall ska en skriftlig bodelningshandling upprättas som skrivs under av båda er två. Det ställs inget krav på att underskrifterna ska ske samtidigt. I handlingen ska framgå att det skett en bodelning/ett skifte av bostaden samt hur tillgångarna och skulderna fördelats.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Med vänliga hälsningar

Victoria StrömRådgivare