FrågaARBETSRÄTTSjuk 17/05/2018

Bör jag överklaga beslut om att inte få ersättning på grund av arbetsskada från AFA-försäkring?

Är det möjligt/värt att överklaga ?Jag har fått ett avslag på en arbetsskada,dom har godkänt en av två samhörighetsskador,jag ramlade på jobbet och skadade vänster knä,var till sjukhus och röntgade var inget fel ,så jag fortsatte jobba med hjälp av värktabletter,ca två veckor senare när jag ska kliva ur lastbilshytten viker sig mitt vänstra knä och jag faller bakåt men min högra fot fastnar mellan dörren och fotsteget,så jag blir hängande och vrider till mitt högra knä som är angripet av artros (som jag tränat och gjort sjukgymnastik för att slippa problem) men aldrig varit sjukskriven för och som jag nu fått byta knäled i,och den skadan anser AFA att dom ej är ersättningsskyldig för? Så åter igen är det värt/lönt att överklaga

MVH

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom det finns fler möjligheter att erhålla ersättning än enbart ersättning från AFA-försäkring, kommer jag behandla även dessa ytterligare möjligheter. Efter varje avsnitt följer en slutsats beträffande just den möjligheten. Slutligen följer en slutsats och rekommendation.

Arbetsgivarens skyldigheter

Som utgångspunkt är det arbetsgivaren som har det yttersta ansvaret vad gäller arbetsmiljön på en arbetsplats. Enligt 3 kap. 2 § arbetsmiljölagen (1977:1160) (AML) ska arbetsgivaren vidta alla åtgärder som behövs för att förebygga att arbetstagaren utsätts för ohälsa eller olycksfall. Arbetsgivaren ska systematiskt planera, leda och kontrollera verksamheten på ett sätt som leder till att arbetsmiljön uppfyller föreskrivna krav på en god arbetsmiljö (3 kap. 2 a § AML).

Om det sker en arbetsskada så ska arbetsgivaren utreda denna och undersöka risker i verksamheten, samt vidta de åtgärder som föranleds av olyckan.

Slutsats – Man skulle med ovanstående resonemang kunna anföra att arbetsgivaren efter den första skadan har haft en skyldighet anordna så att du enklare kunde ta dig in och ut ur lastbilshytten. Detta skulle förmodligen dock vara att dra arbetsgivarens ansvar för långt, eftersom även arbetstagaren har skyldigheter.

Arbetstagarens skyldigheter

Arbetstagaren ska följa de föreskrifter och använda de skyddsanordningar som arbetsgivaren tillhandahåller. Arbetstagaren ska även iaktta den försiktighet som krävs för att förebygga ohälsa och olycksfall, 3 kap. 4 § AML.

Slutsats – Man skulle med ovanstående resonemang kunna anföra att du har en skyldighet att iaktta försiktighet vid arbete med lastbil. Det bör sålunda inte vara aktuellt att i detta fall rikta ersättningsanspråk mot arbetsgivaren.

Arbetsskadeersättning enligt socialförsäkringsbalken (SFB)

Om din arbetsförmåga, med anledning av arbetsskadan, har blivit nedsatt med minst 1/15 (en femtondel) kan du ha rätt till arbetsskadeersättning (41 kap. 2-3 §§ (2010:110) socialförsäkringsbalk (SFB)). Det är en ekonomisk kompensation för den inkomstförlust du lidit på grund av arbetsskadan. Du ansöker om arbetsskadeersättning hos Försäkringskassan. Ersättning (i form av livränta) kan du bara få om din skada av Försäkringskassan definieras som en arbetsskada. För att styrka att det är en arbetsskada, vilket ryms inom lagens begrepp "olycksfall" eller "annan skadlig inverkan i arbetet" (39 kap. 3 § SFB) kan du, till den utredning som Försäkringskassan inleder, bifoga journalanteckningar från läkare. Ett ytterligare krav för rätt till arbetsskadeersättning är att det av läkare finns dokumenterat att arbetsskadan från dagen intyget utfärdas kommer påverka reducera dina möjligheter att arbeta med minst 1/15 för minst ett år framåt. Har du inget intyg från läkare nu kan du inte få ersättning för de dagar du redan gått miste om arbetsinkomst. Rätten till ersättning räknas från det datum läkaren utfärdar intyget.

Du ansöker som sagt om arbetsskadeersättning hos Försäkringskassan. Mer information och den blankett du ska skicka in hittar du via denna länk: https://www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/om-du-har-skadat-dig-i-arbetet/livranta-ersattning-for-forlorad-arbetsinkomst-vid-arbetsskada.

Slutsats – Det är min uppfattning att din olycka omfattas av SFB.

Trygghetsförsäkring via AFA

Om arbetsgivaren har kollektivavtal omfattas du emellertid av en extra försäkring, så kallad trygghetsförsäkring vid arbetsskada. Det finns en lagstadgad arbetsskadeförsäkring, men den ger inte full ersättning (bara upp till 7,5 basbelopp) för förlorad inkomst och eventuella extra kostnader. Enligt § 3 försäkringsvillkoren för TFA (Trygghetsförsäkring vid arbetsskada) kan arbetsskada ha uppkommit till följd av olycksfall eller annan skadlig inverkan och den ska anses ha uppkommit om övervägande skäl talar för det. Eftersom skada uppkommit i samband med förande av fordon ska dock ersättningsanspråk riktas mot trafikförsäkringsbolaget. Enligt § 35 finns även ett förbud för dig som anställd att föra skadeståndstalan mot din arbetsgivare med anledning av personskada om arbetsgivaren har denna typen av försäkring.

Slutsats – Det är min uppfattning att din olycka omfattas av försäkringen. Du ska emellertid vända dig till trafikförsäkringsbolaget.

Slutsats och rekommendation

Det är min uppfattning att du inte kan rikta ansvar mot din arbetsgivare. Du kan emellertid ansöka om ersättning hos Försäkringskassan får arbetsskadan. Du är enligt min uppfattning berättigad till ersättning från AFA-försäkringen och du bör även kunna rikta dig mot trafikförsäkringsbolaget.

Jag rekommenderar att du anlitar en jurist för den fortsatta handläggningen. Vill du kan Lawlines jurister bistå dig.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma till mig på pontus.schenkel@lawline.se!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare